Tieners leren armoede doorgronden via computerspel
Datum: 22 oktober 2010
Leerkrachten die het fenomeen armoede willen aankaarten bij leerlingen
in het middelbaar onderwijs kunnen dat voortaan met behulp van een
gratis computerspel. In het 3D-game 'Poverty Is Not a Game' (PING)
kruipen de spelers in de huid van een personage dat aan den lijve
ondervindt hoe jongeren in armoede kunnen terechtkomen en wat ze eraan
kunnen doen. Alle middelbare scholen in Vlaanderen en Wallonië die
hierin geïnteresseerd zijn, kunnen het nodige didactisch materiaal
aanvragen om dit spel efficiënt te gebruiken in de lessen.
2010 is het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale
uitsluiting. Heel wat leerkrachten willen dit onderwerp in hun lessen
verwerken, maar het is niet altijd eenvoudig om zo'n complexe materie
op een boeiende manier ter sprake te brengen. Met het game PING kunnen
jongeren, via een medium dat hen welbekend is, kennismaken met de
problematiek. Bovendien daagt PING hen uit om samen naar oplossingen te
zoeken.
'Serious games' steeds vaker gebruikt
Zogenaamde 'serious games' worden steeds vaker gebruikt voor het
ontwikkelen van kennis, vaardigheden en gedrag. PING toont aan dat
computergames een krachtig hulpmiddel kunnen zijn om complexe
maatschappelijke thema's als armoede aan te kaarten.
Academisch onderzoek naar gebruik van games in de klas
In heel wat landen staat het gebruik van games in het onderwijs nog in
zijn kinderschoenen. Nochtans wijst onderzoek van de Universiteit Gent
bij meer dan 400 leerlingen erop dat 'serious games' in de klas een
positief effect hebben, zowel op het leren zelf als op het leerplezier.
Bijna drie kwart van de leerlingen had het gevoel dat ze door het
spelen van PING hadden bijgeleerd over armoede. Meer dan 70 % wil vaker
les krijgen met behulp van games en 75 % vond PING een leuk spel.
Interessant was ook dat meisjes ten minste even positief reageerden op
het game.
Gratis voor scholen en andere organisaties
Vanaf 20 oktober kunt u het spel PING gratis en in vijf verschillende
talen spelen of downloaden op www.povertyisnotagame.com. In België,
Portugal, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kunnen scholen ook een
handboek en een cd-rom bekomen om het game optimaal te gebruiken en om
het armoedethema in de lessen te verwerken. Maar ook andere
organisaties - zoals bibliotheken of jeugdbewegingen - kunnen het game
aanvragen.
Initiatiefnemers
PING werd ontwikkeld door het Belgische multimediabedrijf GriN, met de
steun van de Koning Boudewijnstichting en het Interdisciplinair
instituut voor Breedband Technologie (IBBT). Op Europees vlak kreeg het
project steun van de Robert Bosch Stiftung uit Duitsland, de
Brits-Portugese Fundação Calouste Gulbenkian en het Belgische Fondation
Bernheim. Er werd ook intensief samengewerkt met het 'European
Schoolnet' (de koepelorganisatie van 31 ministeries van onderwijs van
de Europese lidstaten) en het 'European Anti Poverty Network' (de
koepel van armoedeorganisaties van de meeste Europese lidstaten).
Meer informatie vindt u op www.povertyisnotagame.com.