Dura Vermeer
Zwolle - 22 oktober 2010
Dura Vermeer bouwt Zwolse perrontunnel
Dura Vermeer Railinfra gaat de nieuwe perrontunnel voor station Zwolle
bouwen. Onder andere de door de Dura Vermeer Railinfra voorgestelde
bouwmethode woog mee in de gunning.
Het contract werd gistermiddag getekend door P. Buck , directeur
projecten ProRail en Sybrant van der Werf, divisiedirecteur Dura
Vermeer Divisie Infra.
Afwijkende bouwmethode
Dura Vermeer zal het dak van de tunnel bouwen met geprefabriceerde
betonliggers in plaats van bijvoorbeeld de methode met het inschuiven
van voorgebouwde dekken. Het opbreken van perrons is daardoor niet
nodig en er is ook minder bouwverkeer. Zowel voor omwonenden als
reizigers is de bouw zodoende minder hinderlijk. De betonliggers worden
tijdens buitendienststellingen op hun plaats gehesen. Deze bouwmethode
geeft ook meer voorbereidingstijd en een grotere flexibiliteit tijdens
de bouw van de tunnel.
Perrons
Dura Vermeer zal daarnaast ook de sloop van de oude tunnel op zich
nemen, inclusief de bouw van het vierde perron en perronaanpassingen op
bestaande perrons. Tevens zal Dura Vermeer grootschalige aanpassing aan
sporen, wissels en technische systemen op station Zwolle uitvoeren. Met
het contract is ruim 68 miljoen euro gemoeid.