'Nederland is in zichzelf gekeerd'
---
22.10.10
Vergeleken met vier jaar geleden toont de Nederlander weinig lef. En
hij is erg in zichzelf gekeerd. Dat blijkt uit het Sanoma
WaardenMonitor onderzoek naar de persoonlijke waarden van Nederlanders.
Nederland wordt steeds egocentrischer en banger. Dat bleek al bij de
vorige meting in 2006 en dat blijkt nu nog sterker. Terroristische
dreiging, een politieke moord en het immigratiedebat waren er in 2006
de oorzaak van. De recessie en maatschappelijke gebeurtenissen, zoals
de opkomst van Wilders, hebben die gevoelens in 2010 versterkt.
Niet opvallen
De Nederlander wil niet te veel opvallen, is individueel georiënteerd
en wil blijven genieten van zijn leven. "Conformisme, je aanpassen, en
het verlangen naar een zorgeloos bestaan kenmerken de huidige
maatschappij," zegt Dirk Sikkel, hoogleraar aan de UvA en betrokken bij
het onderzoek.
Vriendschappen
Uit het onderzoek blijkt verder dat Nederlanders meer waarde hechten
aan relaties en vriendschappen. En dan gaat het niet om het
traditionele gezinsleven, dat is juist minder belangrijk geworden.
De WaardenMonitor is een wetenschappelijk onderzoek dat
communicatie-professionals inzicht geeft in de persoonlijke waarden van
Nederlanders en de waarden die zij toekennen aan media en merken.
Over het onderzoek:
De Sanoma WaardenMonitor is een onderzoek in samenwerking met Sixtat,
Prof. Dr. D. Sikkel. Het veldwerk voor het onderzoek heeft plaatsgehad
van 28 april tot en met 5 mei 2010 op het internetpanel van SSI. De
totale steekproef was bij benadering gelijk verdeeld naar mannen en
vrouwen. Aan het onderzoek hebben 783 personen deelgenomen.
Sanoma Uitgevers