Gemeente Hoorn
Gedeputeerde Driessen enthousiast over waterwoningen Schelphoek
Op 21 oktober bracht gedeputeerde mevrouw L. Driessen een werkbezoek
aan Hoorn. Voor mevrouw Driessen, die o.a. ruimtelijke ordening in haar
portefeuille heeft, was de rondrit die zij samen met wethouder R.
Louwman in en rond Hoorn maakte een uitgebreide kennismaking met de
stad.
Op het programma stonden de ontwikkeling rond het stationsgebied (De
Poort van Hoorn) en het plan voor de bouw van waterwoningen in de
toekomstige jachthaven Marina Kaap Hoorn.
Wethouder Louwman spreekt van een vruchtbaar bezoek.
Waterwoningen
Met de aanleg van de nieuwe jachthaven Marina Kaap Hoorn is begin 2007
gestart. Tussentijds is de beoogde exploitant van de haven afgehaakt.
De zoektocht naar andere kandidaten heeft nog niet tot resultaat
geleid. De werkzaamheden aan de haven liggen sinds een half jaar stil.
Het idee voor waterwoningen als integraal onderdeel van de jachthaven
kreeg steun van de Hoornse gemeenteraad. Omdat de raad van oordeel was
dat de woonfunctie ondergeschikt moest blijven aan de havenfunctie werd
het maximaal aantal woningen op 25 gesteld. Aangezien de provincie geen
medewerking wilde verlenen aan waterwoningen in de jachthaven, kwam er
een nieuw plan: een hotel met 20 kamers en 16 boothuizen. Deze functies
zijn opgenomen in het bestemmingsplan. Voor een hotel is echter geen
belangstelling en datzelfde geldt voor de 16 geplande boothuizen.
Wellicht dat het oorspronkelijke idee van waterwoningen de
havenontwikkeling een positieve impuls kan geven. Gedeputeerde Driessen
liet weten dat zij positief staat tegenover dit plan. Zij adviseert het
gemeentebestuur van Hoorn opnieuw een aanvraag bij de provincie in te
dienen, die vervolgens wordt getoetst op kwaliteitseisen zoals een
goede inpassing in natuur en landschap.
Poort van Hoorn
In juni 2008 heeft de Task Force Ruimtewinst (TFR) zijn ruimtelijke
visie op het stationsgebied officieel aan het gemeentebestuur
overhandigd. In de visie wordt de toegankelijkheid van het gebied
verbeterd, de functie als vervoersknooppunt verstrekt en de bebouwing
geĂŻntensiveerd. In de afgelopen periode zijn de verschillende
onderdelen uit de visie op haalbaarheid onderzocht. Op basis van de
onderzoeksresultaten heeft de raad besloten de TFR-visie verder uit te
werken in een structuurvisie. Gelijktijdig wordt de realisering van
onderdelen van de structuurvisie in tijd naar voren gehaald. Het
belangrijkste onderdeel daarbij is de nieuwe ontsluitingsweg voor de
binnenstad.
Tijdens het gesprek met de gedeputeerde heeft wethouder Louwman haar
inzicht gegeven waar de gemeente met de plannen voor De Poort van Hoorn
staat en afgetast waar de provincie de gemeente (financieel) zou kunnen
ondersteunen bij de realisering van de plannen.