Consumenten vinden scharrelei het 'grootste Liegebeest'
(21 oktober 2010)
De term `scharrelei' wordt gezien als grootste misleider - Wakker Dier
pleit voor nieuwe naam `schuurei'.
De term `scharrelei' is door consumenten verkozen tot `Grootste
Liegebeest van 2010' in de jaarlijkse verkiezing van Wakker Dier. De
afgelopen weken kon men stemmen op de website van Wakker Dier op tien
producten en reclames die zich diervriendelijker voordoen dan ze
werkelijk zijn. De naam `scharrelei' is door de overheid verplicht voor
eieren van kippen die binnen leven in een schuur met 9 kippen per
vierkante meter. In de meeste andere Europese landen heet het
scharrelei, `schuurei' of `grond-ei'. Door het predicaat `scharrelei'
voor deze eieren verplicht te stellen, zet de overheid consumenten
massaal op het verkeerde been. Scharrelvlees van kippen, runderen en
varkens komt immers van dieren die wél buiten hebben kunnen scharrelen.
Wakker Dier wil dat de overheid met spoed de naam wijzigt in de veel
duidelijkere term `schuurei'. Nummer twee in de verkiezing zijn de vele
dieronvriendelijke producten die kinderen verleiden met vrolijke
plaatjes. Nummer drie is de zogenaamd duurzame vis van Golden Seafood
(Aldi) die wordt gevangen met verwoestende sleepnetten. Vorig jaar ging
de prijs naar de EU gesubsidieerde reclame voor kalfsvlees `daar wordt
echt iedereen vrolijk van'.
Schuureieren Naast de misleidende term, zijn ook de dozen van
scharreleieren vaak misleidend met mooie plaatjes van koren- of
maïsvelden die de kip helaas zelf nooit heeft gezien. Vomar maakte het
helemaal bont met een plaatje van een kip in het gras op de
schuureieren. Deze doos is inmiddels aangepast.
Beeld: het oorspronkelijke misleidende etiket op de Vomar eieren, het
etiket zoals Wakker Dier het graag zou zien: duidelijke informatie voor
de consument, en het vernieuwde etiket van de Vomar.
In de meeste Europese landen heet het scharrelei, bodemei (bv
Duitsland, Frankrijk) of schuurei (bv Engeland, Griekenland en
Denemarken). Wakker Dier meent dat de term `scharrelei' mede oorzaak is
van het hoge percentage scharreleieren (>40%) in Nederland vergeleken
met vrije uitloop en biologische eieren (samen ongeveer 15%). In
Engeland bijvoorbeeld wordt verwacht dat het aantal vrije uitloop
eieren 46% van de markt uitmaakt in 2012. Veel Engelse boeren schakelen
met het naderende legbatterij verbod om naar vrije uitloop systemen.
Wakker Dier is bang dat in Nederland de meeste batterijkippen zullen
eindigen als zogenaamde scharrelkip in een dichte schuur tenzij de term
snel wordt veranderd in schuurei.
Nummer twee: Kinderverleiding
De meeste - door het publiek ingezonden - producten gingen over
kindermisleiding. Goedkope worst, gemaakt van de laatste rafelige
restjes van de zieligste kippen. Varkens van Unox, Kips, Zwanenberg en
C1000 met vrolijke plaatjes van Suze en Thomas, Bob de Bouwer, Dora en
de Bibaboerderij. En de tv-reclames van de dansende en zingende koeien
van Hertog IJs en La Vache Qui Rit. Deze kregen dan ook veel stemmen en
wonnen de tweede prijs. Wakker Dier wil dat kinderen beter voorgelicht
worden. Nu zijn er veel kinderen die denken dat vlees en melk worden
gemaakt in de supermarkt, of van een vrolijke boerderij komt waar de
dieren buiten rondscharrelen.
Nummer drie: Golden Seafood kabeljauw (Aldi)
Nummer drie was de Golden Seafood vis van de Aldi. Op de verpakking
staat dat de vis gevangen is met `respect voor het duurzame beheer voor
de zee', maar dit gebeurt onder andere met sleepnetten die de bodem van
de oceaan aan gort trekken. Volgens de website van MSC-keur (voor
duurzame visserij) zijn er maar 2 bedrijven die deze kabeljauw duurzaam
vangen. En daar hoort Golden Seafood niet bij!
Bekijk alle kandidaten op www.wakkerdier.nl/liegebeest. De consument
stemde zo:
1
De term Scharrelei
2
Kinderverleiding
3
Golden Seafood kabeljauw (Aldi)
4
Gegaarde Kip van Albert Heijn
5
Varkensvlees bij La Place
6
PLUS vleesverpakkingen
7
Cup-a-Soup Kip
8
Beemstervarken bij NoordHollandse slagerijen
9
Baktat en Hamli Halalworstjes
10
Boerenkaas van Albert Heijn
Stichting Wakker Dier