Port of Rotterdam
Datum 21-10-2010
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©
Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven openen samen Verkeerscentrale
Rotterdam
Vanmiddag - donderdag 21 oktober - openen H.K.H. Prinses Margriet der
Nederlanden en de heer Pieter van Vollenhoven gezamenlijk de
Verkeerscentrale Rotterdam aan de Oude Maasweg 3a in de Botlek. De
nieuwe centrale - ontworpen door Broekbakema - integreert het werk van
de verkeerscentrales Stad en Botlek. Daardoor zal de begeleiding van
het scheepvaartverkeer in de Rotterdamse haven efficiënter
plaatsvinden.
Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer;
vanaf het begin van de Eurogeul, 57 kilometer voor de kust, tot en met
de Van Brienenoordbrug. Daarin arriveren jaarlijks ongeveer 35.000
zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen. Die zijn gezamenlijk goed
voor ongeveer één miljoen scheepvaartbewegingen. Havenbedrijf Rotterdam
is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe
heeft het onder andere circa 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij
maken daarvoor gebruik van meer dan 30 radars en houden kantoor in de
Botlek op de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland.
Die laatste verkeerscentrale zal nu grondig worden gemoderniseerd.
Verkeersbegeleiding
Voor de verkeersbegeleiding is de Rotterdamse haven ingedeeld in elf
zogenoemde VTS-sectoren. VTS is een afkorting van vessel traffic
services, oftewel verkeersbegeleiding. Op de Verkeerscentrale Rotterdam
zijn zes sectoren ondergebracht. Deze sectoren vertegenwoordigen het
gedeelte van de haven tussen de Van Brienenoordbrug, de Maeslantkering
en net voorbij de Spijkenisserbrug. Met behulp van geavanceerde
apparatuur houden de VTS-operators het scheepvaartverkeer in de gaten
en voorzien het van belangrijke informatie. Daar waar nodig wordt
bemiddeld tussen de schepen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Bundeling van de twee verkeerscentrales leidt tot efficiencyvoordelen.
Als in 2011 Verkeerscentrale Hoek van Holland ook is gemoderniseerd dan
is het Havenbedrijf voorbereid om de verwachte toename van het
scheepvaartverkeer met de huidige hoge graad van veiligheid te blijven
afhandelen.
Band met Koninklijk Huis
De banden tussen de Rotterdamse haven en het Koninklijk Huis zijn van
oudsher zeer hecht. In het bijzonder geldt dat voor de band die Prinses
Margriet heeft. Als petekind van de Koopvaardij had ze tot de demping
in 2001 haar eigen Prinses Margriethaven in het Eemhavengebied. Op dit
moment werkt het Havenbedrijf aan de aanleg van een nieuwe Prinses
Margriethaven op de Maasvlakte 2. Daar komen ook de Amaliahaven,
Alexiahaven en Arianehaven. Prinses Margriet opende in 2001 ook het
World Port Center, het huidige hoofdkantoor van Havenbedrijf Rotterdam.
Saillant detail bij de opening van de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam
is dat Prins Bernhard in 1956 de eerste Rotterdamse walradar opende.
Broekbakema
Broekbakema is verantwoordelijk voor het ontwerp van de
Verkeerscentrale Rotterdam. Het van origine Rotterdamse
architectenbureau was ook verantwoordelijk voor de karakteristieke
walradarposten uit de jaren tachtig. De nieuwe centrale is gebouwd om
de toren van de vorige Verkeerscentrale Botlek hetzelfde
architectenkantoor.
Meer informatie
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven