Gemeente Dongen
Nieuwe hoogspanningsverbinding vanuit Borssele naar Tilburg
Publicatiedatum: 21-10-2010
De ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (voormalig
EZ) en Infrastructuur en Milieu (voormalig VROM) werken samen met
elektriciteitstransporteur TenneT aan een nieuwe
hoogspanningsverbinding vanuit Borssele naar de landelijke
elektriciteitsring bij Tilburg: Zuid-West 380 kV. Het besluit over het
voorgenomen tracé, dat ook de gemeente Dongen aan doet, is uitgesteld.
De planning was dat de ministers medio september een beslissing zouden
nemen over het voorgenomen tracé voor deze nieuwe 380kVverbinding. Er
is besloten dat de beslissing over het voorgenomen tracé wordt
aangehouden. Dit in afwachting van de uitspraak bij de Raad van State
over het tracé van het project Randstad 380 kV. Reden hiervoor is dat
de uitspraak consequenties zou kunnen hebben voor de andere
hoogspanningsprojecten waaronder Zuid-West 380. De ministers bepalen
naar verwachting medio december het voorgenomen tracé.
Proces tot nu toe
Gedurende de eerste helft van 2010 heeft het (milieu)effectonderzoek
naar zes tracéalternatieven plaatsgevonden. Van deze zes verschillende
tracéalternatieven is onderzocht wat de relevante (milieu)effecten
zijn. Met behulp van deze resultaten is het Meest Milieuvriendelijke
alternatief (MMA) bepaald. De resultaten van het effectenonderzoek
worden in de komende periode verwerkt tot een Milieueffectrapport. De
keuze voor het voorgenomen tracé wordt bepaald door de ministers van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu.
Ook het ministerie Defensie is bij dit proces betrokken.
Het MMA is uitgangspunt bij de keuze van dit tracé. Hiervan mag, mits
goed gemotiveerd,
worden afgeweken. Naast aspecten zoals milieu, ruimtelijke plannen en
beleidskaders kunnen ook kosten en (net)technische aspecten een rol
spelen bij de keuze van het tracé. Het MMA is deze zomer besproken met
de bestuurders van de betrokken gemeenten, provincies en waterschappen.
Zij hebben hun voorkeur voor een tracé kenbaar gemaakt richting de
ministers van EZ en VROM. Daarnaast is ook overleg gevoerd met natuur-
en milieuorganisaties en vertegenwoordigers van ZLTO.
Planning
Het besluit over het voorgenomen tracé is nog niet het formele besluit
waarop inspraak mogelijk is. Om belanghebbenden en geïnteresseerden
alvast te informeren over het voorgenomen tracé worden wel alvast
verschillende informatieavonden in de regio georganiseerd. Deze staan
voor begin volgend jaar gepland. Nadat het voorgenomen
tracé bekend is, gaat het project de volgende fase in: de
totstandkoming van het Inpassingsplan (bestemmingsplan op rijksniveau
waarop wel inspraak mogelijk is) en de vergunningsaanvragen, de verdere
optimalisatie van het tracé zelf en de uitwerking van technische
aspecten ten behoeve van de realisatie.