Belgische Federale Overheid
Meer dan helft verkeersdoden valt bij ongevallen zonder tegenpartij
Datum: 18 oktober 2010
Het Observatorium voor de Verkeersveiligheid van het Belgisch Instituut
voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft een rapport gepubliceerd dat de
ongevallen op autosnelwegen grondig onderzoekt. De publicatie van dit
rapport is niet toevallig gekoppeld aan de omzetting van de Europese
richtlijn betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van
weginfrastructuur.
Deze omzetting moet uiterlijk plaatsvinden op 19 december 2010. In dat
verband moeten alle lidstaten de nodige maatregelen nemen om
verkeersveiligheidsaudits te verrichten op het trans-Europese wegennet.
Daarvoor moeten ze gegevens verzamelen over de dodelijke ongevallen op
het wegennet.
Basiscijfers in België
In 2008 werden er op de Belgische autosnelwegen 3 750 letselongevallen
geregistreerd, waarbij 139 doden, 1 050 zwaargewonden en 4450
lichtgewonden vielen. Het aandeel ongevallen en doden op autosnelwegen
is sinds 1991 sterk toegenomen.
Ongevallen die vaak ernstig zijn
Letselongevallen op autosnelwegen zijn vaak zeer ernstig. Per
reizigerskilometer zijn er evenwel zes keer minder letselongevallen en
drie keer minder doden op autosnelwegen dan op andere wegen. Maar als
er zich een ongeval voordoet op een autosnelweg, is het
overlijdensrisico er twee keer hoger.
Meer ongevallen waarbij slechts 1 weggebruiker betrokken is
Het is opvallend dat veel letselongevallen op autosnelwegen ongevallen
zonder tegenpartij zijn. Bij 42 % van deze ongevallen komt de
weggebruiker in aanrijding met een obstakel naast de rijweg. Telt u
hierbij de eenzijdige ongevallen met een obstakel op de rijweg en de
eenzijdige ongevallen zonder obstakel (bv. val), dan is bijna 1
letselongeval op 2 op de autosnelweg een eenzijdig ongeval!
Deze ongevallen zijn ook ernstiger, aangezien zij 56 % van de doden op
de autosnelwegen veroorzaken. Zij doen zich vaker voor 's nachts,
tijdens het weekend, en wanneer de verkeersomstandigheden moeilijk zijn
(ijzel, sneeuw, nat wegdek). Bij dit type ongevallen is er een
oververtegenwoordiging van jonge bestuurders (18-29 jaar), van
bestuurders die onder invloed van alcohol rijden en van vrouwen.
Veel buitenlandse voertuigen
17 % van de bestuurders die bij een ongeval op onze autosnelwegen
betrokken zijn, bestuurt een voertuig dat in een ander land dan België
is ingeschreven. Een mogelijke verklaring hiervoor ligt in de
belangrijke rol die België vervult als transitland voor het
wegtransport.
Meer doden in Wallonië, meer zwaargewonden in Vlaanderen
Het verkeer op autosnelwegen is sneller toegenomen in het Waals Gewest
dan in het Vlaams Gewest. Toch kennen beide gewesten een toename met 25
% van het aantal letselongevallen.
Er treedt wel een verschil op met betrekking tot het aantal doden. De
nationale afname met 31% is het gevolg van een daling met 45% in het
Vlaams Gewest en met slechts 4% in het Waals Gewest. De rollen worden
echter omgekeerd als het over de zwaargewonden gaat: men merkt een
stijging met 22 % in het Vlaams Gewest en een daling met 5 % in het
Waals Gewest.
Het ongevallenrisico op autosnelwegen (aantal ongevallen per afgelegde
kilometer) is wel volkomen vergelijkbaar in Vlaanderen en Wallonië.
Aanrijdingen langs achteren
Aanrijdingen langs achteren vertegenwoordigen 34 % van de
letselongevallen en 27 % van de doden. Bij dit type ongeval zijn veel
vaker autobussen en autocars (74 %), vrachtwagens (51 %) en lichte
vrachtwagens (45 %) betrokken dan wagens (35 %) en motorfietsen (25 %).
In 61 % van de gevallen werden de veiligheidsafstanden niet
geëerbiedigd en in 18% van de gevallen (tegenover 9 % voor de andere
ongevallen), volgt het ongeval op een file of op een ander ongeval.
Raadpleeg het 'Themarapport autosnelwegen' op de BIVV-website
('Observatorium voor de Verkeersveiligheid'). (pdf, 62 p. - 1,3 MB)
Zie het origineel