Ingezonden persbericht
Persbericht Consumentenorganisaties in het LOCOV
Amersfoort, 17 oktober 2010
Klanttevredenheid NS: groei is eruit
De klanttevredenheid van NS-reizigers is voor het derde achtereenvolgende
kwartaal lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het
klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers, dat wordt uitgevoerd voor
NS, consumentenorganisaties en ministerie. 58% van de reizigers was
tevreden over het op tijd rijden van de treinen (cijfer 7 of meer), tegen
60% in het derde kwartaal van 2009. Ook over de beschikbaarheid van een
zitplaats en de klantgerichtheid van het personeel waren de treinpassagiers
wat minder tevreden dan een jaar geleden.
NS deed het in de ogen van de klant wel beter dan in het voorafgaande
kwartaal, maar die seizoensschommeling zien we ieder jaar. Het algemene
klantoordeel over het reizen met NS volgt dezelfde lijnen: 78% tevreden
reizigers, tegen 76% in het vorige kwartaal en 79% in het derde kwartaal
van 2009.
De bovenleidingmisère in de Schipholtunnel heeft veel reizigers
maandenlang hinder bezorgd door vertragingen en geschrapte treinen. Ook de
inzet van nieuwe Sprinter Light Trains zorgde vanaf september op diverse
trajecten voor oponthoud en rituitval. Daarnaast was Arnhem in de zomer een
maand lang slecht bereikbaar per trein door een bouwproject. Ook dit is
mogelijk van invloed geweest op het klantoordeel over 'op tijd rijden'.
Sinds september is NS op sommige trajecten zuiniger met de hoeveelheid
ingezette zitplaatsen. De lichte teruggang in het klantoordeel over de
zitplaatscapaciteit zou daarmee verband kunnen houden. De
consumentenorganisaties in het LOCOV dringen bij NS aan op maatregelen om
snel weer op de stijgende lijn van de voorgaande jaren terug te
komen. De klanttevredenheidscijfers op de diverse onderdelen geven in
ieder geval aan, waar voor NS de komende tijd extra aandachtspunten zouden
moeten liggen.
De volgende Consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd in het Landelijk
Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV): ANWB,
Consumentenbond, CG-Raad (Chronisch zieken en Gehandicapten Raad),
Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond, samenwerkende
ouderenorganisaties CSO en Reizigersvereniging Rover.
Onderstaande tabel toont de cijfers voor een aantal aspecten over het derde kwartaal van 2010 in vergelijking met de drie voorafgaande kwartalen en het overeenkomstige kwartaal van het vorige jaar.
2005 2006 2007 2008 2009 2009 2010 2010 2010
Kw 3 Kw 3 Kw 3 Kw 3 Kw 3 Kw 4 Kw 1 Kw 2 Kw 3
Klantoordeel (% met 7 of hoger) a
Algemeen oordeel 68% 71% 74% 78% 79% 77% 73% 76% 78%
Op tijd rijden 42% 44% 51% 59% 60% 55% 46% 54% 58%
Beschikbaarheid zitplaats 80% 80% 79% 80% 81% 73% 75% 77% 80%
Informatie bij ontregelingen b 48% 49% 51% 54% 55% 56% 54% 55% 55%
Sociale veiligheid b 72% 75% 76% 78% 79% 78% 79% 78% 79%
Reinheid b 54% 54% 55% 54% 57% 57% 55% 51% 57%
Klantgerichtheid personeel b 58% 57% 60% 63% 65% 62% 62% 63% 63%
Punctualiteit c
Treinen op tijd (3 minuten) bij aankomst 85,9% 85,6% 89,4% 89,2% 89,3% 83,2% 86,5% 90,4% 88,1%
Aansluitingen gehaald 91,5% 91,1% 93,1% 93,6% 93,7% 91,1% 92,3% 93,7% 92,2%
Uitgevallen treinen (t.o.v. dienstregeling) 1,6% 1,4% 1,2% 1,0% 1,2% 4,0% 2,0% 1,2% 1,7%