Gemeente Maastricht staat voor scherpe keuzes
Begroting 2011: EUR 5,3 miljoen bezuinigen in 2011
15 oktober 2010
De gemeente Maastricht is van plan om de komende jaren fors structureel
te bezuinigen. Het betreft een oplopend bedrag van EUR 5,3 miljoen in
2011 tot EUR 22,7 miljoen in 2018. Hiermee vangt het gemeentebestuur de
verwachte rijksbezuinigingen voor Maastricht op. De stad blijft
investeren in haar toekomst, met scherpe keuzes voor investeringen die
direct bijdragen aan de economische vitaliteit van de stad. Het accent
ligt daarbij op Maastricht Kennisstad, Cultuurstad en Woonstad.
Doelmatiger werken en een minder kostende ambtelijke organisatie is de
belangrijkste bezuinigingspost. Hierop bezuinigt het college
structureel een bedrag van EUR 11 mln. in de periode tot en met 2018,
waarvan EUR 1 mln. in 2011. Er verdwijnen tenminste 140 gemeentelijke
formatieplaatsen tussen nu en einde 2018. Dit gebeurt hoofdzakelijk via
natuurlijk verloop. Ook wordt er gesneden in de inhuur van externen.
Daarnaast streeft het college naar realisatie van regionale
uitvoeringsbedrijven, zoals sociale dienst, belastingen, stadsbeheer,
ICT, personeelszaken, vergunningen. Burgemeester en wethouders
bezuinigen, zoals afgesproken in het coalitieakkoord, niet op
veiligheid en armoedebeleid. Ook de WMO wordt daar waar mogelijk
ontzien.
Hoewel verschillende media berichtten dat de rijksbezuinigingen
wellicht minder omvangrijk worden dan aangekondigd, houdt het college
vast aan een solide financieel beleid zoals dat thans in deze begroting
is opgenomen.
Voor 2011 stelt het college een besparing door takenvermindering voor
van ca. EUR 2,2 mln. structureel. In 2018 loopt dit op tot ca. EUR 3,6
mln. (16 procent van de totale bezuiniging). Dit betekent dat in 2011
onder andere minder verkeersprojecten, minder bodemsanering, ander
beheer openbare ruimte in centrum en wijken en minder kinderopvang
sociaal medisch geïndiceerde door de gemeente worden uitgevoerd. Voor
de bezuinigingen op taken vanaf 2012 zijn inmiddels zoekgebieden
gedefinieerd in de begrotingsprogramma's bestuur en dienstverlening,
economie en werkgelegenheid, welzijn, programma kunst en cultuur,
onderwijs openbare ruimte en buurtgericht werken en natuur milieu,
water en afval.
Als laatste middel ziet de gemeente zich genoodzaakt om de inkomsten te
verhogen via belastingen en leges van gemeentelijke diensten.
Uitgangspunt is hierbij een geleidelijke aanpak, die parallel loopt aan
het gemiddelde in vergelijkbare steden. Voor 2011 gaat het om het
verhogen van enkele tarieven die niet kostendekkend zijn, en verhoging
van de hondenbelasting die nu fors lager is dan het landelijk
gemiddelde.
Samenwerking
De samenwerking met partners in de (Eu)regio groeit. De banden met de
Heuvellandgemeenten zijn onlangs weer aangehaald. De centrale thema's
zijn hier: hoe kan de bestuurskracht in gezamenlijkheid worden
versterkt en kunnen de gemeenten operationeel verder samenwerken in de
beleidsuitvoering.
Met de Euregio wordt constructief samengewerkt aan de kandidatuur van
Maastricht Culturele Hoofdstad 2018. Met de Provincie Limburg werkt
Maastricht samen in de lijn van het afgesloten convenant. Samen met de
Universiteit wordt het convenant uitgevoerd onder andere bij de
realisatie van een Life & Science campus. Met de woningcorporaties
werkt de gemeente onder andere samen de buurtontwikkelingsplannen uit.
2012 en verder
Noodgedwongen is deze begroting min of meer een `tussenbegroting'. Veel
informatie van het rijk over de bezuinigingen is immers nog niet
beschikbaar. De effecten van het regeerakkoord op het gemeentefonds
zijn nog niet inzichtelijk. De focus van deze begroting richt zich
derhalve op het jaar 2011. Voor de bezuinigingen op taken vanaf 2012
zijn in `Krachten bundelen' zoekgebieden gedefinieerd in de
begrotingsprogramma's. De uitkomsten van dit onderzoek en de concrete
bezuinigingsvoorstellen worden in de kaderbrief 2011 uitgewerkt.
Gemeente Maastricht