Informatieplan BEL verbetert dienstverlening
15-10-2010
Blaricum, Eemnes en Laren investeren in de periode tot 2013 fors in het
verbeteren van hun dienstverlening. De drie gemeenteraden hebben geld
beschikbaar gesteld, zodat de BEL Combinatie met name zijn digitale
dienstverlening sterk kan verbeteren. Op termijn moet 65% van de
dienstverlening digitaal aangeboden worden. Dat percentage ligt op dit
moment op 47
Inwoners en bedrijven in de BEL-gemeenten kunnen in de toekomst 24 uur
per dag, zeven dagen per week gebruik kunnen maken van 150 digitale
diensten van hun gemeente. Daarvoor hoeven ze dan niet meer naar het
gemeentekantoor, maar dat kan dan gewoon vanuit de luie stoel in huis.
Voorbeelden van dit soort diensten zijn het online inzien van het
taxatieverslag waarop de OZB is gebaseerd, het aanvragen van
vergunningen voor kappen, evenementen, inritten en standplaatsen, het
opvragen van een afschrift van de Burgerlijke stand, en het online
indienen van een bezwaarschrift.
Ook worden de producten en diensten op de websites uitgebreid met
veelgestelde vragen. Er komt een persoonlijke internetpagina waarop
mensen hun contacten, lopende zaken en attenderingen kunnen inzien en
hierop kunnen reageren. En de websites worden uitgebreid met zogenoemde
GEO functionaliteit, onder andere gekoppeld aan producten en diensten,
zodat burgers en bedrijven gebruik kunnen maken van grafisch
kaartmateriaal.
Wettelijke verplichtingen
Niet alleen de BEL-gemeenten vinden verbetering van de digitale
dienstverlening belangrijk. Ook de Rijksoverheid, die gemeenten
verplicht om hun administratie op dezelfde wijze te voeren. Voordeel
daarvan is dat bijvoorbeeld gegevens uit bestemmingsplannen, kadastrale
informatie en informatie over gebouwen op een snelle en inzichtelijke
manier gekoppeld en uitgewisseld kunnen worden. Burgers hoeven daardoor
bij verschillende overheidsorganisaties niet steeds al hun gegevens
opnieuw aan te leveren. De invoering van deze verplichtingen bij
gemeenten kosten veel tijd en geld, met als belangrijkste resultaat een
beter functionerende gemeente en meer gemak voor inwoners en
ondernemers.
|