Jumbo supermarkten
Jubmo komt met eigen duurzame chocoladeletter
Jumbo Supermarkten introduceert voor de komende Sinterklaasperiode
duurzame chocoladeletters van Jumbo Exclusief en het eigen Jumbo
Huismerk. Deze traktatie voldoet geheel aan de eisen van het fairtrade
keurmerk. De `eerlijke' letters liggen vanaf half oktober in de
schappen van alle Jumbo winkels.
De verkoop van de chocoladeletters past in het beleid van Jumbo als
maatschappelijk verantwoord ondernemer. Hierin wordt veel aandacht
besteed aan de verkoop van fairtrade producten. De supermarktketen
heeft al diverse prijzen op dit gebied gekregen. De kracht van duurzame
chocolade is dat de cacaoboeren een eerlijke prijs krijgen voor hun
product. Hierdoor zijn ze beter in staat in het levensonderhoud van hun
families te voorzien
Formule directeur Colette Cloosterman-van Eerd is trots dat Jumbo
hieraan een bijdrage kan leveren met de eigen duurzame
chocoladeletters. "Als familiebedrijf voelen wij ons verantwoordelijk
voor iedereen die betrokken is bij ons bedrijf en de producten die we
verkopen. Dat geldt zeker voor een populair product als de
chocoladeletter. Het is mooi dat zowel degene die de Jumbo letter
ontvangt als degene die hem (deels) heeft geproduceerd blij kan zijn
met deze traditionele traktatie."
Bij de introductie van de `eerlijke chocoladeletters' heeft Jumbo
samengewerkt met onder andere de Oxfam Novib. Deze organisatie maakt
zich sterk voor de productie en verkoop van duurzame chocolade. Frank
Mechielsen, Beleidsadviseur bij Oxfam Novib, is enthousiast over de
duurzame chocoladeletter van Jumbo: "Als maatschappelijke organisatie
hebben we vorig jaar met onze Groene Sint campagne de schijnwerpers
gezet op de miljoenen cacaoboeren, die vaak in armoede leven. Jumbo
heeft zijn verantwoordelijkheid genomen en biedt nu chocoladeletters
aan, gemaakt van eerlijke cacao. Dit is een uitstekende stap van Jumbo.
Wij hopen dat uiteindelijk het gehele chocoladeassortiment wordt
verduurzaamd. Hiermee kunnen duizenden cacaoboeren en boerinnen een
beter bestaan opbouwen."
Jaarlijks worden er bij Jumbo meer dan 400.000 chocoladeletters
verkocht. Vorig jaar kon de consument ook al bij Jumbo terecht voor
duurzame letters, maar toen was de keus nog `beperkt' tot de fairtrade
chocoladeletters van Verkade. Alle duurzame chocoladeletters bij Jumbo
zijn herkenbaar aan het fairtrade logo op de verpakking.