Nationale Ombudsman
Den Haag, 14 oktober 2010
Ombudsman onderzoekt e-mailverkeer tussen burger en overheid
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de
manier waarop burger en overheid digitaal met elkaar communiceren.
E-mailverkeer maakt onderdeel uit van de dienstverlening van de overheid.
Overheidsinstanties gaan nu verschillend om met e-mails van burgers. Doel van
het onderzoek is om normen te formuleren voor de overheid zodat meer eenheid
ontstaat en daardoor meer duidelijkheid voor de burger.
In het onderzoek naar digitale communicatie tussen burger en overheid
komen verschillende aspecten aan de orde. Overheidsinstanties gaan
bijvoorbeeld verschillend om met e-mails van burgers. Met sommige
instanties kan helemaal niet per e-mail worden gecommuniceerd, andere
beantwoorden e-mails alleen per brief. Ook het gebruik van disclaimers
en de veiligheid van digitale gegevensuitwisseling zijn onderwerp van
onderzoek.
Dienstverlening van de overheid aan de burger is een belangrijk
aandachtspunt voor de Nationale ombudsman. Een rapport over
e-mailverkeer tussen burger en overheid vormt het derde deel van een
drieluik over dienstverlening van de overheid aan de burger. Eerder
bracht de ombudsman rapporten uit over de kwaliteit van de
schriftelijke en telefonische dienstverlening van de overheid.
Noot voor de redactie,