Gemeente De Ronde Venen
Cliënten tevreden over voorzieningen Wmo
Rondeveners met een aangepaste woning, hulp bij het huishouden of een
andere Wmo-voorziening zijn daar doorgaans tevreden over. Dat geldt
niet alleen voor de voorziening zelf, maar ook voor de gemeentelijke
dienstverlening daaromheen. Deze conclusies komen naar voren uit het
Klanttevredenheidsonderzoek Wmo 2010.
In De Ronde Venen is, net als in heel Nederland, de lokale overheid
verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo). In opdracht van de gemeente heeft Bureau Companen
de tevredenheid over de Wmo-voorzieningen onderzocht. Bij deze enquête
zijn ook de Wmo-raad en een klantenpanel betrokken geweest.
Uit het onderzoek bleek dat ongeveer 90 procent van de Wmo-cliënten
zeer tevreden of âgewoonâ tevreden is over de kwaliteit van de hulp bij
het huishouden. Tussen de 90 en 95 procent is (zeer) tevreden over de
gerealiseerde woningaanpassing of de verstrekte rolstoel of
scootmobiel.
Minder goed scoort de vervoersvoorziening. Daarover is nog geen 60
procent tevreden. Vooral de lange wachttijden zijn een bron van
ongenoegen. De gemeente heeft inmiddels maatregelen genomen om dit
probleem te verhelpen door over te stappen op een andere
vervoersmaatschappij.
Ook wat betreft de gemeentelijke afhandeling van Wmo-aanvragen is de
tevredenheid groot. Voor verschillende onderdelen (de ontvangen
informatie, hulp bij het uitkiezen van de voorzieningen, enzovoorts)
konden de ondervraagden hun waardering aangeven. Op zes van de zeven
onderdelen ligt de tevredenheidsscore boven de 92 procent.
Alleen voor het onderdeel âUitleg mogelijkheid bezwaarâ valt de
waardering wat lager uit, hoewel nog steeds 71 procent daarover
tevreden is. Met een gerichte aanpak wil de gemeente dit cijfer
opkrikken. De Wmo-enquête van volgend jaar moet uitwijzen of de
maatregelen effect hebben gehad.
Het volledige onderzoeksrapport is hieronder te downloaden.
Te downloaden:
* Klanttevredenheidsonderzoek Wmo DRV-2010.pdf (187,25 KB)
Zie het origineel