Martijn de Jong wint Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor economie
Dr. Martijn de Jong (30) ontvangt op donderdag 14 oktober 2010 de
Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor het vakgebied Economische
wetenschappen. Hij krijgt de prijs (EUR 10.000 en een bronzen beeld)
voor zijn proefschrift Response Bias in International Marketing
Research over de verzameling en analyse van crossnationale enquêtedata
en de ontwikkeling van methoden om deze te kunnen vergelijken. De
prijsuitreiking vindt plaats in de Oude Kerk in Voorburg. Keynote
speakers zijn H.K.H. Prinses Máxima en dr. A.E.H.M. Wellink, president
van De Nederlandsche Bank.
Het onderzoek van Martijn de Jong draait om het opstellen van
geschikte, landspecifieke meetinstrumenten om belangrijke
marketingconcepten zoals klanttevredenheid, merkloyaliteit,
productvoorkeuren, etc. accuraat te kwantificeren. Hij bestudeerde de
vergelijkbaarheid van data uit verschillende landen en ontwikkelde
statistische methoden om gegeven antwoorden te kunnen vergelijken. Dit
maakt een beter gefundeerde analyse van consumentengedrag in
verschillende landen mogelijk en vergroot de toepasbaarheid daarvan in
marketingtheorieën.
Prijswinnaar
Martijn G. de Jong (Dordrecht, 1980) is Associate Professor of
Marketing aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus
Universiteit. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit
Rotterdam, specialisatie marketing. Na zijn afstuderen (cum laude)
werkte hij als assistent-in-opleiding aan de Universiteit van Tilburg,
waar hij op 30 oktober 2006 cum laude promoveerde bij prof.dr.ir.
Jan-Benedict Steenkamp.
Zie ook: www.christiaanhuygensprijs.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam