Raad voor de Rechtspraak
Rechtspraak inrichten naar de vraag van de burger
Den Haag, woensdag 13 oktober
De Rechtspraak moet niet langer de behoeften en problemen uit de
samenleving krampachtig proberen in te passen in het keurslijf van de
rechterlijke organisatie. De vraag van de burger moet uitgangspunt
worden voor de inrichting van de organisatie en de werkprocessen van de
rechtspraak. Dit is de centrale boodschap van Carla Eradus, president
rechtbank Amsterdam, in de rechtspraaklezing Naar een ideaal gerecht.
Om het ideale gerecht te realiseren is volgens Eradus een omslag in het
denken binnen de rechtspraak noodzakelijk. Het is tijd om te
expliciteren hoe de rechtspraak beter kan aansluiten bij de behoeften
en problemen in de samenleving. De inrichting van de rechtspraak in de
drie rechtsgebieden civiel, straf- en bestuursrecht, spreekt dan niet
meer vanzelf. Veel logischer is het zaken vraaggericht en meer
thematisch aan te pakken. De vraag: `Wat is het probleem dat zich
voordoet in het leven van een mens, welke juridische problemen gaan
daarmee gepaard en hoe kunnen die integraal, adequaat en tijdig in
onderlinge samenhang worden behandeld?', zou daarbij volgende Eradus
leidend moeten zijn.
Met voorbeelden geeft Eradus inzicht in de vraaggestuurde aanpak: `De
afwikkeling van de juridische gevolgen van een verkeersongeval kosten
het slachtoffer nu veel tijd en inspanning. Als het tegenzit, moet hij
zich door meerdere zaken heen worstelen. Zou het niet denkbaar zijn dat
het slachtoffer een kwestie integraal kan voorleggen aan de rechter en
in een keer op zoveel mogelijk punten uitsluitsel krijgt? En zou het
slachtoffer dan niet een betere kans hebben om de draad van zijn leven
zo snel mogelijk weer op te pakken en te participeren in de
samenleving?'
Pas als de Rechtspraak deze omslag kan maken, ontstaat er een
Rechtspraak waarin de toepassing van het recht regelrecht zal zijn
aangesloten op vragen van burgers.
Bron: Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 13 oktober 2010 Naar boven