20% Stijging diervriendelijke aanbiedingen in supers
(13 oktober 2010)
WAKKERE WINKELAAR STEEDS KRACHTIGER WAPEN TEGEN KILOKNALLERS
Het aantal diervriendelijke aanbiedingen in de folders is dit jaar met
20% gestegen. Dit blijkt uit de cijfers van de Wakkere Winkelaar, de
wekelijkse nieuwsbrief van Wakker Dier met de diervriendelijkste
aanbiedingen van de 10 grootste supermarkten. De nieuwsbrief is
onderdeel van de kiloknallercampagne en richt zich op consumenten. De
Winkelaar viert vandaag haar éénjarig bestaan: voor Wakker Dier reden
om de balans op te maken. Begin 2010 had de Winkelaar nog een
gemiddelde van 5 aanbiedingen per week, maar inmiddels zijn dit er 6,2.
Wakker Dier is blij met dit resultaat, want deze diervriendelijke
aanbiedingen vervangen vaak kiloknallers in de folder. De
Dirk/Bas/Digros is koploper, met elke week biologisch vlees in de
folder. Ook Dekamarkt zegde deze week aan Wakker Dier toe wekelijks
een vleesvervanger of biologisch vlees aan te bieden. C1000 is
hekkensluiter met slechts 10 aanbiedingen in een heel jaar. De toename
in diervriendelijke aanbiedingen komt vooral door een toename in
aanbiedingen van zuivel en biologisch vlees. Diervriendelijke eieren
worden haast nooit goedkoper aangeboden. Wakker Dier is blij met de
toename in diervriendelijke aanbiedingen en zal deze trend blijven
stimuleren. "Nu telt de Winkelaar nog 15.000 inschrijvers, maar hoe
groter die groep wordt, hoe machtiger de Winkelaar wordt als wapen
tegen de kiloknaller" aldus Wakker Dier.
Jarige Wakkere Winkelaar
Vandaag precies een jaar geleden verzond Wakker Dier de eerste Wakkere
Winkelaar. Deze verscheen toen tweewekelijks en noemde de
diervriendelijke aanbiedingen van de zes grootste supermarkten. Vanwege
het enorm snel groeiende aantal inschrijvers en positieve reacties
breidde de Wakkere Winkelaar op 1 januari uit naar wekelijks en 10
supermarkten (en vanaf dat moment worden nu de cijfers bekeken). De
tien supers zijn AH, C1000, Coop/CoopCompact, Deen, Dekamarkt,
Dirk/Bas/Digros, Jumbo, Plus, Spar/Attent en Super de Boer. De Aldi en
Lidl zijn hierin niet meegenomen vanwege hun lage aanbod aan
diervriendelijke producten, laat staan aanbiedingen. In 2010 hadden de
tien supermarkten in totaal 256 diervriendelijke aanbiedingen.
Hieronder verstaat Wakker Dier: vleesvervangers, biologisch vlees,
zuivel en eieren (EKO-keurmerk of 3 Beter Leven sterren van de
Dierenbescherming) en producten met twee Beter Leven sterren. Wakker
Dier zette het aantal diervriendelijke aanbiedingen van de eerste 20
weken tegenover de laatste twintig weken van 2010, en zag daarin een
toename van gemiddeld 5 naar 6,2 diervriendelijke aanbiedingen per
week.
Dirk is koploper
Dirk heeft de meeste diervriendelijke aanbiedingen (48 stuks, 19% van
het totaal), gevolgd door Plus (39 stuks / 15.3%) en Deka (35
stuks/13.7%) . Deze 3 supermarkten samen zijn verantwoordelijk
voor bijna de helft (133 stuks/47.7%) van de aanbiedingen. Dirk is ook
het meest consistent in haar aanbiedingsbeleid, door vrijwel elke week
een alternatief aan te bieden in de folder. C1000 scoort het laagst (10
aanbiedingen) ondanks de duidelijke opname van biologisch vlees en
toename in andere productgroepen de laatste weken. C1000 wordt op de
voet gevolgd door Jumbo (11) & Coop (13). Deze drie zijn
verantwoordelijk voor slechts 34 aanbiedingen (13.3%). Marktleider AH
scoort met 18 producten ver onder het gemiddelde van 25,6 stuks.
De toename in het aantal aanbiedingen komt voornamelijk door biologisch
vlees (gestegen van 1 naar 2,2 aanbiedingen gemiddeld in de 10 folders)
en zuivel (gegroeid van bijna niets tot wekelijks één folderplek).
Diervriendelijke eieren zijn haast nooit in de aanbieding.
Kiloknallers
De Wakkere Winkelaar is onderdeel van de anti-kiloknallercampagne van
Wakker Dier die afgelopen week de Gouden Koe won, de prijs voor de
beste dierencampagne. De lage vleesprijzen in de winkel zijn de oorzaak
van veel dierenleed in de vee-industrie. Decennialang hebben
supermarkten geconcurreerd met goedkoop vlees, waardoor de dieren het
steeds slechter kregen en boeren moesten opschalen om rond te kunnen
komen. Langzaam komt hier verandering in. Wakker Dier wil dat
supermarkten gaan concurreren met dierenwelzijn en niet met lage
prijzen. Als voorbeeld voor de supermarkten maakte Wakker Dier onlangs
reclame met een film van blije biologische varkens bij het vleesschap
van 200 supers.
Stichting Wakker Dier