Scania
woensdag 13 oktober 2010 14:16
Zweedse winnaar Scania's Young European Truck Driver 2010
De 26-jarige Zweed Andreas Söderström heeft de spannende finale van
Scania's Young European Truck Driver (YETD) competitie 2010 gewonnen.
De trotse winnaar kreeg de sleutels overhandigd van de grote
hoofdprijs: een gloednieuwe Scania R-serie.
Dave van Roovert uit Nederland op de eerste dag van de YETD 2010
finale; behalve met een trekker-oplegger moest ook met een bakwagen
gemanoeuvreerd worden.
De Europese finale vond afgelopen weekend plaats in Södertälje,
thuisstad van Scania in Zweden, onder het toeziend oog van duizenden
toeschouwers. Andreas versloeg 17 andere talentvolle jonge chauffeurs
uit heel Europa. De Nederlander Dave van Roovert kwam na anderhalve dag
strijden slechts drie punten tekort voor de knock-out fase. De Belg
Lionnel Collette wist zich wel te kwalificeren, maar viel af tijdens de
lastige combotest.
Winnaar Andreas Söderström heeft een fantastische prestatie neergezet.
Met de titel Young European Truck Driver 2010 is hij een ambassadeur
voor het chauffeursvak en een rolmodel voor jonge truckchauffeurs in
heel Europa. Andreas is als vierde generatie werkzaam in het
familiebedrijf Göran Söderströms Åkeri. Tijdens het allesbeslissende
finaleonderdeel nam hij het tegelijkertijd op tegen Patrick Schildmann
uit Duitsland en Zarko Tokic uit Oostenrijk die respectievelijk tweede
en derde werden. Door een kleine fout zag het er vlak na de start niet
naar uit dat hij het ging redden, maar dankzij zijn kalme en zeer
nauwkeurige voertuigbeheersing wist hij alsnog te verassen. Een
zinderende finale met een terechte winnaar. "Alle chauffeurs die
deelnamen aan de YETD 2010 finale kunnen zeer trots zijn op hun
prestatie", aldus Erik Ljunberg, Senior Vice President en hoofd van
Scania Corporate Relations. In totaal deden meer dan 10.000 chauffeurs
tot 35 jaar uit 18 verschillende Europese landen mee aan de competitie.
"Door de belangrijke rol van de chauffeur te benadrukken wil Scania
meer jonge chauffeurs warm maken voor het beroep. Tevens hebben zij een
grote invloed op de algehele verkeersveiligheid, het milieu en de
winstgevendheid van transportbedrijven", concludeert Erik Ljunberg
De finale in Zweden duurde twee dagen en bestond uit verschillende
complexe tests, waaronder defensief en zuinig rijden, lading zekeren,
algehele voertuigcheck en manoeuvreren. Nederlander Dave van Roovert
had de eerste dag goed gepresteerd, maar had voornamelijk op het
onderdeel lading zekeren punten laten liggen. Op de tweede dag
herstelde hij zich sterk met een vlotte en foutloze
manoeuvreringsoefening. Het puntentotaal bleek echter net niet genoeg
te zijn om door te gaan naar de laatste twaalf in de knock-out fase.
Dave was zichtbaar teleurgesteld, maar achteraf trots op zijn
prestatie. "Het niveau ligt tijdens de finale zeer hoog, je moet op elk
onderdeel goed presteren en bovendien net dat beetje geluk hebben. De
onderlinge verschillen tussen de finalisten zijn zeer klein en helaas
heb ik mijn sterkste punt - het manoeuvreren - niet meer kunnen tonen
bij de laatste twaalf", aldus de eigenrijder uit Netersel. Lionnel
Collette uit België wist wel tot de knock-out fase te geraken. In deze
fase legden telkens twee deelnemers tegelijkertijd een proef af wat de
druk nog meer verhoogde. Lionnel had een strafpunt meer en deed iets
langer over de totale manoeuvre dan zijn Tsjechische tegenstander
waardoor ook voor hem de finale ten einde was.
Scania organiseerde de YETD voor de vierde keer. Naast Europa vindt de
competitie, als onderdeel van de wereldwijde Scania Driver
Competitions, plaats in o.a. Zuid-Amerika, Afrika, Australië en Azië.
Sinds de start in 2003 wordt de competitie ondersteund door de Europese
Commissie en de International Road Transport Union (IRU). Hoofdsponsor
van de YETD was bandenfabrikant Michelin.
Watch the final!
Watch the final
See the whole YETD final online
* Watch the final now
Vergroot foto
Foto: Dan Boman
Lionnel Collette, Belgium
Vergroot foto
Vergroot foto