Onderzoekers UT werken samen aan verbeterde band-wegdek interactie
13 oktober 2010
Onlangs is aan de Universiteit Twente het Tire-Road Consortium van
start gegaan. Vier onderzoeksgroepen van het onderzoeksinstituut IMPACT
van de UT gaan technologie ontwikkelen voor stille en veilige banden èn
wegen. Het Tire-Road Consortium werkt nauw samen met de bandenindustrie
en wegenbouwers in Oost-Nederland.
De hoeveelheid geproduceerd geluid, de slijtage van band en wegdek, de
rolweerstand en grip hangt in hoge mate af van de eigenschappen van
band en wegdek en de interactie tussen beide. De controverse is dat
autobanden en wegdek niet los van elkaar geoptimaliseerd kunnen worden.
Het verminderen van bijvoorbeeld de rolweerstand (lagere CO2-uitstoot)
kan een afname van de tractie (afname van veiligheid) tot gevolg
hebben. Bovendien moet bij de optimalisatie van band-wegdek interactie
gekeken worden naar zowel de band als het wegdek; een slijtvaste band
kan veel schade aanrichten aan het wegdek. Een viertal
onderzoeksgroepen binnen de Universiteit Twente hebben zich daarom
verenigd in het Tire-Road Consortium dat samen een integrale aanpak van
deze problematiek opzet.
Tire-Road Consortium
Het Consortium brengt de benodigde expertise samen op het gebied van
bandgedrag, weggedrag en band-wegdek interactie. De groepen die hierin
participeren zijn: Elastomer Technology & Engineering (prof. Jacques
Noordermeer), Construction Management & Engineering (dr. Henny ter
Huerne), Surface Technology & Tribology (prof. Dik Schipper) en
Structural Dynamics & Acoustics (prof. André De Boer). Het consortium
heeft als doel om de veiligheid en duurzaamheid van band en wegdek te
verbeteren en om de leefbaarheid ten gevolge van band-weg interactie te
verbeteren. Onlangs zijn 2 projecten binnengehaald met een totaal
budget van bijna 7 miljoen euro, namelijk het project 'Safe Tyres, Save
Energy' en het project 'Stil Veilig Wegverkeer'. Deze projecten
worden gesubsidieerd door de Provincie Overijssel, Regio Twente en
Europa.
Regionale projecten
In het 'Safe Tyres, Save Energy'-project staat de ontwikkeling van een
zuinige autoband centraal door gebruikt te maken van innovatieve
materialen. Dit project focust op materialen in de band en probeert
nieuwe zuinige materialen te ontwikkelen bij het bestaande wegdek. In
dit project participeren Apollo Vredestein B.V., Elastomer Research
Testing en het Tire-Road Consortium.
Het doel van het project 'Stil Veilig Wegverkeer' is het ontwikkelen
van stillere en veilige wegen en banden. In dit project staan geluid en
grip op een nat wegdek centraal om de band en het wegdek te
optimaliseren. De integrale ontwikkeling van een prototype 'stille en
veilige band-wegdek combinatie' is uniek en nog niet eerder uitgevoerd.
In dit project participeren Apollo Vredestein B.V., Reef Infra, Iris
Vision M&I B.V., provincie Gelderland en het Tire-Road Consortium.
Meer informatie
Voor meer informatie over het Tire-Road consortium kunt u contact
opnemen met de coördinator van het Tire-Road Consortium, dr.ir. Timo
Meinders (053-4894360) of Rianne Wanders, 053-4892721 (Communicatie
UT).
Universiteit Twente