Hilversumse mediabedrijven discussiëren over effect bezuinigingen
publicatiedatum: dinsdag 12 oktober 2010
Tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep in 2015: hoe
doe je dat, en wat is het effect op je bestel en je werkgelegenheid?
De inkt van het concept-regeerakkoord was nog niet droog en in
Hilversum werd over de aanstormende bezuinigingen bij de publieke
omroep gediscussieerd. Het werd een levendige discussie tussen
deelnemers uit de praktijk van commerciële en de publieke omroepen (oa
RTL, NOS, VARA en de STER), de wetenschap en de politiek.
Veel vragen
Wat betekent een korting van 200 miljoen voor de omroepen, voor de
productiebedrijven en voor de noodzakelijke innovatie van je
communicatiekanalen? Met wie ga je samenwerken en op welke manier? Met
collega-omroepen? Met dagbladuitgevers? Bieden fusies de oplossing?
Gaan er 1500 banen bij de omroepen verloren, of verschuiven ze naar
externe producenten? Of gaan omroepen simpelweg grootschaliger
internationaal inkopen? En als we over het omroepbestel van de toekomst
praten, hoe dicht wil `Den Haag' dan op de huid van `Hilversum' zitten?
Deze vragen stonden maandag 4 oktober centraal tijdens een
discussiebijeenkomst met bedrijven uit de mediasector op het Mediapark
in Hilversum. De bijeenkomst was georganiseerd door de gemeente
Hilversum. Joost Karhof, presentator van onder meer Nieuwsuur en
cultuurprogramma Kunststof, leidde de discussie.
Het panel
Het panel werd gevormd door mensen uit de mediapraktijk (Jan Slagter
(Omroep Max), Aart Lensink (communicatiebureau LVB Networks), Michel
Mol (ex-NPO, nu Mol Company)), uit de wetenschap (professor Paul Rutten
(Universiteit Leiden)) en uit de politiek (PvdA-Tweede Kamerlid Martijn
van Dam). Hun stellingen voedden de levendige discussie met het
publiek, dat bestond uit hoofdredacteuren, directeuren en voorzitters
van omroepen en productiebedrijven uit Hilversum en de regio.
Samenwerking
Uit de reacties werd duidelijk dat er efficiencywinsten zijn te behalen
door intensievere samenwerking tussen omroepen, maar zeker geen 200
miljoen zoals in het regeerakkoord is geschreven. Deze bezuinigingen en
andere beperkingen die zijn aangekondigd, zetten een rem op de
noodzakelijke innovatie en investeringen in nieuwe media. Samenwerking
met andere media, zoals dagbladen, komt niet van de grond.
Mediatop 2011
De volgende discussiebijeenkomst voor mediabedrijven wordt gepland voor
het voorjaar van 2011. Wilt u de bijeenkomst volgend jaar ook bijwonen,
mail dan naar m.roso@hilversum.nl.
Gemeente Hilversum