Ingezonden persbericht
Persbericht
12 oktober 2010
Verkade Merk van Het Jaar 2010
Rijswijk- Verkade is door de Nederlandse supermarktklant gekozen als Merk van het Jaar 2010. Dit maakte de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vandaag, 12 oktober, bekend tijdens de award-uitreiking op de FNLI Jaarbijeenkomst in Utrecht. De award is toegekend aan het merk met de grootste merkkracht in de levensmiddelensector. Uit handen van FNLI-voorzitter Freek Rijna ontving Verkade, onderdeel van Koninklijke Verkade, voor maar liefst de tweede keer de `FNLI Merk van het Jaar Award'. In 2008 werd Verkade ook verkozen tot Merk van het Jaar. De Award beloont het krachtigste levensmiddelenmerk van het jaar. De Award is in het leven geroepen door de FNLI in samenwerking met EFMI Business School in Leusden en onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux in Dongen, om de waardering van de Nederlandse supermarktklant direct tot uitdrukking te brengen. De merken zijn via een uitgebreid consumentenonderzoek beoordeeld op hun kwaliteit, innovativiteit en expressiviteit. De
`FNLI Award Merk van het Jaar' is dit jaar voor de vierde keer uitgereikt. De winnaar is het merk dat absoluut de hoogste score voor gemeten merkkracht heeft behaald. Naast Verkade vielen er nog meer merken in de prijzen. Zo hebben Douwe Egberts, Campina, Bolletje en Unox een eervolle vermelding gekregen voor respectievelijk de tweede, derde, vierde en vijfde plaats. De volgende merken hebben het hoogst gescoord in zeven verschillende subcategorieën: 1. Categorie bier: Hertog Jan 2. Categorie non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts 3. Categorie snacks, zoetwaren, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade 4. Categorie kruidenierswaren overig: Unox 5. Categorie zuivel, kaas en geelvetten: Campina 6. Categorie vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hertog 7. Categorie persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea De winnaars hebben een bronzen beeldje ontvangen dat de betekenis van een merk symboliseert en dat uitdrukking geeft aan het vermogen een eigen e
n herkenbaar stempel op de markt te kunnen drukken. Nieuw dit jaar was de categorie `Sterkste stijger van 2007-2010'. Het merk Smiths, onderdeel van Pepsico International, ontving deze speciale award die voor de gelegenheid gehuld was in een bolletjestrui. De bolletjestrui vertegenwoordigt de snelste klimmer van de afgelopen vier jaar. Ter gelegenheid van de `FNLI Merk van het Jaar Verkiezing' hebben het EFMI en GfK vandaag de website www.merkvanhetjaar2010.nl gelanceerd. Op de website vindt u een nadere toelichting op het onderzoek en de belangrijkste uitkomsten. -Einde bericht-