Ideeën van ondernemers concreet octrooieerbaar
Haal meer rendement uit Octrooien, dat is het thema op woensdag
29 september 2010 in Overberg. Ruim 85 ondernemers zijn afgereisd naar
een schitterende locatie in De Vallei om meer informatie te ontvangen
over octrooien. Want wat is een octrooi en welk voordeel kun je als
ondernemer behalen met Intellectueel Eigendom? De organiserende
partijen Kamer van Koophandel Midden Nederland, OctrooicentrumNL, RCT
de Vallei en Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, bieden met
deze middag samen één loket voor informatie. Praktische informatie
over Intellectueel Eigendom speciaal voor het MKB. Want kennis van
Intellectueel Eigendom biedt ondernemers concrete kansen en laat zien
dat Intellectueel Eigendom niet alleen voor grote organisaties
bereikbaar is.
Innovatie meten aan de hand van octrooiaanvragen
Het welkomstwoord van Peter Dorr namens het OctrooicentrumNL is warm.
Er hangt een gezonde spanning in de volle zaal met ondernemers en er is
duidelijk een hoge verwachting van de middag. De eerste spreker geeft
een algemeen beeld en een toelichting op de stand van zaken in De
Vallei. "Innovatie is te meten aan de hand van het aantal
octrooiaanvragen in een regio. Het octrooi is als het ware de output
van een technologische innovatie", verteld Robert van der Poel, van de
KvK midden Nederland. Hij geeft aan dat er per jaar in Nederland 1600
bedrijven een octrooi aanvragen. Daarvan is 95% MKB-ondernemer.
Opvallend is dat De vallei op de vierde plaats staat als het gaat om de
octrooidichtheid per regio. Dit betekent dat de regio zeer innovatief
genoemd kan worden. Robert van de Poel geeft ook aan waar knelpunten
zitten voor ondernemers. "Er is vaak nog onbekendheid met het
octrooisysteem, ondernemers weten nog onvoldoende hoe zij hun
eigendommen met octrooien kunnen beschermen en vooral wat er aan winst
te behalen is met het hebben van octrooien." Als afsluiter stelt hij:
"De Vallei heeft een erg goede uitgangspositie maar voor ondernemers
liggen er toch echt nog veel kansen."
Octrooien, zet ze optimaal in
De rest van de middag wordt gevuld met workshops rondom het thema
Intellectueel Eigendom. Hans Helsloot, IE-adviseur bij
OctrooicentrumNL, geeft uitleg tijdens de workshop 'Octrooien, zet ze
optimaal in'. Hij vertelt: "Door een uitvinding te octrooieren kan een
ondernemer wellicht meer geld verdienen en door te zoeken naar
bestaande octrooien geld besparen. Maar een octrooi zonder strategie
gaat niet werken. Er moet een basis zijn." Ondernemers stellen
praktische vragen over hoe te werk te gaan. Daarbij is al snel
duidelijk dat er bijna nooit één standaard antwoord mogelijk is omdat
iedere situatie anders is. Als advies geeft Hans Helsloot: "Elke
innovatie zou moeten starten met een octrooiaanvraag."
Merken, vormgeving en de bescherming van een product of design
Tegelijkertijd wordt in de ruimte ernaast gesproken over merken,
vormgeving en de bescherming van een product of design. Marleen Kuipers
van het Benelux-Bureau voor Intelectueel Eigendom legt heel concreet
uit wat precies een merk is. "Een merk is datgene wat het mogelijk
maakt om een product zich te laten onderscheiden. Dit kan een naam
zijn, maar ook een heel specifiek beeldmerk." De voorbeelden die zij
geeft spreken tot de verbeelding. "De naam Ajax komt op verschillende
plaatsen terug en toch kunnen deze merknamen naast elkaar bestaan. Het
is een schoonmaakmiddel, een voetbalclub maar ook een brandblusser. Dit
kan omdat de producten ver uit elkaar liggen en elkaar niet bijten."
Toch wijst zij erop dat het belangrijk is goed uit te zoeken of een
naam of beeld niet al bestaat of erg dicht bij een bestaand merk ligt.
De ondernemers in de zaal zijn ambitieus en zitten op het puntje van
hun stoel. Het lijkt alsof iedereen hier al een concreet idee heeft en
alleen nog wil weten hoe dit veilig gesteld kan worden. Er worden dan
ook heel praktische tips gegeven hoe een bescherming aan te vragen. En
dat zet aan tot actie.
Concrete informatie
Robert Kooloos, ondernemer en commercial director van DNE, geeft aan
waarom hij het belangrijk vindt om aanwezig te zijn:"Ik ben op zoek
naar concrete informatie, wat kan er en hoe pak ik dat aan. Wat is er
eigenlijk te beschermen? Want wat gebeurt er als ik een nieuw product
ontwikkel uit bestaande onderdelen die al los geoctrooieerd zijn? Ik
heb al met een aantal mensen gesproken en ook de workshops zijn
praktisch. Ik denk dat ik met de informatie van vanmiddag en ook de
contacten die ik hier opdoe vooruit kom."
Inbreuk op rechten
De inbreuk op rechten is het thema van de workshop die gegeven wordt
door Els Doornhein, van de Vos en Partners Advocaten. Zij geeft de
ondernemers 10 gouden tips bij inbreuk. Het blijkt een heikel punt in
de zaal te zijn. Want als MKB-ondernemer lijk je minder sterk te staan
dan de grotere organisaties. "De vraag blijft altijd hoe ver je wilt
gaan in procederen. Soms is schikken voor je eigen onderneming veel
aantrekkelijker." Ook hier blijkt dat iedere situatie een andere
benadering nodig heeft. "De tips geven een richtlijn, maar ik wil het
liefst iedereen apart een advies geven. Het is logisch dat voor
ondernemers de regels en mogelijkheden ingewikkeld zijn. Daar heb je
echt een gedegen advies voor nodig."
Geld verdienen met octrooien
Leloux, Science & Business B.V. vertelt hoe er daadwerkelijk geld te
verdienen valt met octrooien. In de zaal geven 8 van de aanwezige
ondernemers aan reeds octrooien in hun bezit te hebben. Mirjam
Leloux,oprichter van Leloux, Science & Business, heeft meer dan 15 jaar
ervaring in commercialiseringprocessen van technologieën voor
universiteiten en kennisinstellingen, uitvinders en bedrijven. "Het
kernwoord dat mensen voor ogen moeten houden is verdienen. Wij brengen
octrooien naar de markt. Als je als ondernemer te betrokken bent bij je
eigen product kun je vaak niet meer objectief de waarde zien,"stelt
zij. Haar advies is om goed je huiswerk te doen en niet snel op te
geven. "Geloof in je product en schakel de juiste partijen in die thuis
zijn in het netwerk. Dat levert meer op dan zelf de wereld proberen te
veranderen."
Netwerken
Ondernemer Ronald Kroos van Y-do organisatieadvies: "Het is hier goed
netwerken. De juiste specialisten zitten klaar en ook de gesprekken met
andere ondernemers zijn heel nuttig. Ik ben zelf vooral op zoek naar
mogelijkheden om kennis vast te leggen. Het gaat daarbij om nieuwe
adviesmodellen die wij ontwikkeld hebben. Ik denk dat de concrete
invulling van deze middag veel mensen op het goede spoor zet. En ik
houd er goede contacten aan over."
Ter afronding van de middag worden de onderwerpen nog even op een rij
gezet en onder het genot van een hapje en drankje gaan de gesprekken
nog volop over de middag. De ondernemers zijn vooral blij met de tips
en trucks. De Vallei zal zeker op de kaart blijven staan als het aan
deze ondernemers ligt.
Syntens