RTL: beste septembermaand in 13 jaar
September 2010 was voor RTL 4 de beste septembermaand sinds 1999 en RTL
5 behaalde het hoogste zenderaandeel sinds de start van de zender zoals
we die nu kennen (2005). RTL Nederland kwam hierdoor uit op de beste
septembermaand van de afgelopen 13 jaar: 35,7 procent zenderaandeel in
de doelgroep 20 - 49 jaar, maar liefst 13 procent hoger dan september
2009. Zowel de PO als de SBS Groep vielen terug afgelopen maand, zij
hadden zenderaandelen van respectievelijk 26,0 en 23,7 procent.
RTL 4 scoorde de beste septembermaand sinds 1999. In de doelgroep
Boodschappers 20 - 49 jaar bereikte de familiezender een zenderaandeel
van maar liefst 18,8 procent, dat is 13 procent hoger dan september
2009.
'The voice of Holland' behaalde het tot nu toe hoogste zenderaandeel
voor RTL 4 van dit jaar: 43,5 procent (Boodschappers 20 - 49 jaar). De
geheel nieuwe show wist op vrijdag 24 september maar liefst 2,3 miljoen
kijkers te boeien. De finale van 'Holland's Got Talent' werd door 2,6
miljoen mensen bekeken (40,5 procent zenderaandeel in de doelgroep).
Daarmee werd het het veruit best bekeken seizoen van 'Hollands Got
Talent' in Nederland.
De finale van 'My Name Is' (1,3 miljoen kijkers), 'Benidorm Bastards'
(1,4 miljoen kijkers) en 'RTL Extra: Joran Spreekt' (1,8 miljoen
kijkers) gooiden eveneens hoge ogen. Maar ook de zenderaandelen van
'Uitstel Van Executie' (22,3 procent), 'GTST' (25,3 procent), 'RTL
Boulevard' (34,6 procent), 'Dubbeltje Op Z'n Kant In Bedrijf' (20,4
pocent), 'RTL Nieuws' (28,2 procent), 'Editie NL' (38,0 procent), 'Van
Der Vorst Ziet Sterren' (24,4 procent), 'Eigen Huis & Tuin' (25,4
procent) en 'Life 4 You' (22,1 procent) waren bovengemiddeld.
RTL 5 komt in september uit op een fantastisch zenderaandeel van 12,7
procent in de doelgroep 20 - 34 jaar en is daarmee maar liefst 25
procent hoger dan september 2009 (10,1 procent). Ook in 20 - 49 komt
RTL 5 met 9,9 procent zenderaandeel een stuk hoger uit dan vorig jaar
(groei 16 procent). Vooral de succesvolle Nederlandse producties zorgen
voor deze mooie groei. Het spraakmakende Oh Oh Cherso ging door het dak
met ruim 1,4 miljoen kijkers en maar liefst 51,9 procent zenderaandeel
(23 september). Ook de BNer-editie van Expeditie Robinson heeft alle
verwachtingen overtroffen met ruim 1,3 miljoen kijkers en 37,9 procent
zenderaandeel in 20 - 34 jaar, het hoogste ooit voor dit programma. Het
nieuwe seizoen van Benelux Next Topmodel ging zeer goed van start en
haalde op 27 september een prachtige performance van 21,8 procent
zenderaandeel. In 2009 haalde alleen de finale een hoger zenderaandeel.
Het derde seizoen van So You Think You Can Dance doet het wederom goed
en behaalde op zondag 19 september een mooi zenderaandeel van 18,6
procent. De vooravond van RTL 5 staat verder als een huis met ´Topchef,
de nieuwe kookwedstrijd in de vooravond, dat een (voorlopig) hoogtepunt
behaalde op woensdag 29 september (14,6 procent) en Take Me Out doet
het aanmerkelijk beter dan vorig seizoen. Op buitenlands gebied scoort
de Amerikaanse televisie-hit Glee met 15,8 procent zenderaandeel de
sterren van de hemel en was afgelopen maand 27 Dresses de grootste film
(24,1 procent).
RTL 7 deed in september, ondanks de zware concurrentie, goede zaken met
vooral voetbal en films. De mannenzender kwam uit op een zenderaandeel
in de doelgroep Mannen 20 - 49 jaar van 6,8 procent
.
Met name de Europa League-wedstrijden vielen in de smaak. Het best
bekeken duel was dat tussen PSV en Sampdoria, met maar liefst 1,1
miljoen kijkers, en gisteravond trok de vroege wedstrijd FC Utrecht
Liverpool bijna 900.000 kijkers. Ook de voetbaltalkshow 'Voetbal
International' scoorde sterk met een zenderaandeel van 12,8 procent en
de Formule 1 GP van Singapore trok ruim een half miljoen kijkers. Bij
de films werden 'Road To Perdition', 'Flodder In Amerika', 'Bulletproof
Monk', 'U-571', 'King Kong', 'Spartacus' en 'Attilla' goed bekeken door
de Nederlandse man, evenals de serie '24' en de realityseries in de
vooravond.
Vrouwenzender RTL 8 sluit de maand ook goed af met een zenderaandeel
van 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 - 49, dat is 4 procent hoger
dan september vorig jaar. De film over de moord op het tienermeisje
Natalee Holloway is de best bekeken film deze maand met 6,4 procent
zenderaandeel in Vrouwen 20 - 49 jaar. Ook in september deden de
dubbele afleveringen van ´Lipstick Jungle´ het goed op zondag. Op 19
september werd 4,4 procent zenderaandeel gehaald.
---
Noot aan de redactie: Bron: SKO, KDU (18-24 uur).
RTL Group