Datum: 11-10-2010
Bedrijven besteden steeds minder uit in gevestigde landen
Ondernemingen besteden steeds minder diensten uit in de ontwikkelde
landen, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland. Landen als China en India daarentegen zullen de komende
jaren nog nadrukkelijker in beeld komen als het gaat om het uitbesteden
van activiteiten.
Uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna 200 bestuurders van
productiebedrijven blijkt dat bijna 40% verwacht de komende twee jaar
nog meer activiteiten uit te besteden aan China dan nu al het geval is.
En ruim 25% denkt dat het uitbesteden van activiteiten naar India
verder zal toenemen. Bijna 20% van de bedrijven geeft aan de komende
twee jaar minder te zullen 'sourcen' naar de Verenigde Staten en zo'n
10% verwacht dat het uitbesteden naar het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland zal verminderen. De bedrijven geven aan dat de kosten de
belangrijkste aanleiding vormen om minder in de gevestigde landen uit
te besteden.
"Hoewel China op dit moment het land bij uitstek is om uit te besteden
en dat ook in de toekomst zal blijven, zal ook Afrika de komende jaren
van groter belang worden", constateert Tom van der Heijden,
sectorleider Diversified Industrials.
Van der Heijden: "Naast het feit dat China inmiddels nadrukkelijk zelf
aanwezig is in diverse delen van Afrika vormen met name de omvangrijke
workforce en de relatief lage loonkosten de belangrijkste redenen
waarom bedrijven in de toekomst ook vaker naar Afrika zullen
uitbesteden. Daarnaast beschikt het continent als geen ander over de
noodzakelijke grondstoffen."
Hoewel bijna 80% van de onderzochte bedrijven de toekomst met
vertrouwen tegemoet ziet, blijken de bedrijven zich bewust van het feit
dat de recessie nog niet achter de rug is en dat dit gevolgen heeft
voor de vraag naar hun producten. De druk op de productieketen zal
volgens de bedrijven dan ook niet alleen aanhouden, zij erkennen ook
dat er nodige beperkingen zitten aan de huidige overeenkomsten die zij
met toeleveranciers hebben.
Van der Heijden: "In essentie is supply chain management het inkopen
van de noodzakelijke producten en het verspreiden van die producten
tegen de laagst mogelijke kosten. De huidige economische tijd legt
echter nog meer nadruk op het verkrijgen van zoveel mogelijk waar voor
je geld. Bijna 70% van de bedrijven ziet de kosten als het
belangrijkste kenmerk van de supply chain.
De onzekerheid over de kosten is bovendien bij bijna de helft van de
bedrijven een gemeenschappelijk punt van zorg. Er bestaan bij de
bedrijven echter grote verschillen in de manier waarop ze naar de
kosten kijken. Zo geeft ruim 60% aan dat het bedrijf meer aandacht zou
moeten schenken aan de niet-financiële aspecten van de productieketen
en bijna 40% vindt dat de overdreven aandacht voor de kosten gedurende
de recessie de lange termijn-relatie met de toeleveranciers heeft
beschadigd."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt voorts dat dat de bedrijven
verwachten in de toekomst met minder leveranciers te zullen werken. Van
der Heijden: "De relatie met deze leveranciers zal echter sterker en
langduriger worden. Ruim 40% verwacht contracten met minder
leveranciers af te sluiten die daarentegen wel langduriger zijn. En de
reductie van het aantal leveranciers kan echt ingrijpend zijn. Zo heeft
het Amerikaanse Leggett & Platt het aantal leveranciers teruggebracht
van 60.000 tot 17.000.
Meer dan de helft van de ondernemingen verwacht echter nauwer te zullen
samenwerken met leveranciers op het gebied van product innovatie,
productontwikkeling en onderzoek & ontwikkeling en hen ook meer
verantwoordelijkheid te geven. De belangrijkste aanleiding voor deze
nauwere samenwerking is volgens 44% van de bedrijven kostenreductie.
Hechtere en langduriger samenwerking is volgens de bedrijven goed voor
zowel de prijs als de totale kosten die de onderneming maakt."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, +31 20 656
7039.