TNS NIPO publicaties
11 oktober 2010
Publicatie grootste wereldwijde onderzoek ooit naar online gedrag (TNS Digital
Life)
Het wereldwijde onderzoeksbureau TNS publiceerde gisteren de resultaten
van Digital Life, de omvangrijkste studie naar online gedrag die ooit
werd uitgevoerd. Digital Life ontsluit informatie over 88 procent van
de online wereldbevolking. TNS ondervroeg bijna 50.000 respondenten in
46 landen. Digital Life laat zien hoe mensen in al die landen internet
gebruiken, welke ontwikkelingen we nu zien en nog kunnen verwachten. De
resultaten van dit onderzoek zijn te vinden op discoverdigitallife.com.
* Social media in opkomende markten veel dominanter dan in gevestigde
markten.
* Mobiel internetgebruik explodeert; consumenten willen altijd en
overal toegang tot sociale netwerken.
* Vaarwel e-mail, welkom sociale netwerken.
* Internet voor online consument belangrijker dan tv.
* Er is tevens een PowerPoint-presentatie beschikbaar met aanvullende
data en enkele grafieken: bit.ly/cg3mRN.
Martin Warmelink, Directeur Technology & Media van TNS NIPO (het
Nederlandse bureau van TNS): `Deze studie beperkt zich niet tot de
cijfers en feiten over wereldwijd online gedrag, we leggen ook de
diepere drijfveren van de consument bloot. We gaan Digital Life
jaarlijks herhalen, het wordt dé benchmark voor informatie over online
consumentengedrag. Binnenkort publiceert TNS NIPO meer Nederlandse
resultaten. Digital Life stelt ons in staat onze klanten diepgravende
analyses en inzichten te bieden, niet alleen voor Nederland maar
wereldwijd.'
Internet op nummer 1 in mediaconsumptie van de online consument
61 Procent van de wereldburgers die toegang hebben tot internet is
dagelijks online. Daar blijft het dagelijks gebruik van tv (54%), radio
(36%) en kranten (32%) nu al flink bij achter. De Nederlandse online
consument is een grootverbruiker van media: 68 procent is dagelijks
online, 64 procent kijkt elke dag tv, 52 procent luistert elke dag naar
de radio en 40 procent leest elke dag een krant.
Online consumenten in opkomende markten maken zeer actief en intensief
gebruik van internet
In de landen waar het internetgebruik sterk groeit, lijken degenen die
al online zijn echt verslaafd aan het net. Egypte en Saoedi-Arabië
(beide 56%) en China (54%) hebben de hoogste percentages intensieve
gebruikers. In landen waar internet al langer door een groot deel van
de bevolking is geadopteerd, is een veel kleiner deel een intensieve
gebruiker. In Japan is dat slechts 20 procent, in Denemarken 25 procent
en in Nederland 33 procent.
Bloggen en deelnemen aan sociale netwerken nemen een hoge vlucht in de
groeimarkten
Een enorm percentage (88%) van de Chinezen die online zijn, onderhoudt
een eigen blog of neemt deel aan forums. Voor Brazilië is dat 51
procent. In de Verenigde Staten (32%) en Nederland (29%) liggen deze
percentages veel lager. Hetzelfde geldt voor het delen van fotos op
internet. In diverse Aziatische landen is dit standaardgebruik onder de
internetpopulatie. In Thailand (92%), Maleisië (88%) en Vietnam (87%)
heeft bijna elke internetgebruiker wel eens fotos gedeeld via sociale
netwerken of speciale fotosites. In Japan daarentegen, heeft nog geen
derde deel (28%) dit ooit gedaan en in Nederland minder dan de helft
(48%).
Mobiel internetgebruik neemt fors toe
Meer en meer consumenten willen altijd en overal toegang hebben tot hun
online sociale netwerken. Mobiel internet biedt die mogelijkheid en die
grijpen velen - letterlijk - met beide handen aan. Degenen die toegang
hebben tot mobiel internet spenderen wereldwijd gemiddeld 3,1 uur per
week aan hun sociale netwerken en 2,2 uur aan e-mail via de mobiele
telefoon. In Nederland gebruikt de mobiele internetter zijn smart phone
juist meer voor e-mail (2,2 uur per week) dan voor social networking
(1,2 uur per week).
In de meeste landen verwachten online consumenten dat hun mobieltje
steeds belangrijker wordt voor het onderhouden van hun sociale
netwerken. In de VS denkt bijvoorbeeld een kwart van de ondervraagden
in de toekomst meer gebruik te gaan maken van de pc voor sociale
netwerken, terwijl ruim eenderde denkt dat meer via de mobiele telefoon
te gaan doen. In Australië is het verschil nog groter: 26 procent
verwacht meer te gaan netwerken via de pc, 44 procent verwacht meer te
gaan netwerken via mobiel internet. In Nederland zijn de verschillen
opvallend klein: 19 procent denkt meer te gaan netwerken op de pc, 18
procent denkt meer te gaan netwerken via de mobiele telefoon.
Vaarwel e-mail, welkom sociale netwerken
Online consumenten besteden gemiddeld meer tijd aan sociale netwerken
dan aan email. In enkele jaren tijd hebben de sociale netwerken een
zeer dominante positie verworven in ons online leven.
Ook hier zien we weer een duidelijk verschil tussen de opkomende
markten en de ontwikkelde markten. In Zuid-Amerika, in het
Midden-Oosten en in China besteedt men gemiddeld 5,2 uur per week aan
online sociale netwerken en gemiddeld 4 uur per week aan email. In de
ontwikkelde markten liggen de verhoudingen omgekeerd: gemiddeld 3,8 uur
per week sociale netwerken en gemiddeld 5,1 uur per week email.
Maleisië is koploper: gemiddeld 9 uur per week is de internetter daar
actief in sociale netwerken. Rusland (8,1 uur per week) en Turkije (7,7
uur per week) zijn de nummers 2 en 3. De Nederlandse internetter blijft
daar ver bij achter: 2,3 uur per week.
De internetter in Maleisië heeft het grootste aantal online vrienden:
233 gemiddeld. Brazilië volgt op de voet met 231. Japanners zijn online
het minst sociaal: slechts 29 vrienden gemiddeld voor elke internetter.
Nederlanders zijn middenmoters, met gemiddeld 116 vrienden. De
Chinezen, die toch veel tijd spenderen aan sociale netwerken, houden er
verrassend weinig online vrienden op na: slechts 68.
Martin Warmelink: `De resultaten van Digital Life laten zien, dat
Nederland, en eigenlijk een belangrijk deel van West-Europa, op heel
veel gebieden online wordt ingehaald door een groot aantal opkomende
markten, zoals China en Brazilië. Hier geldt duidelijk de wet van de
remmende voorsprong. Bijna heel Nederland is actief op het Internet. We
hebben een prima infrastructuur. Maar de grote massa die internet al
jaren als iets gewoons ziet, blijft "hangen" in het meer passieve
gebruik. Web 2.0 gaat aan een belangrijk deel van deze groep voorbij.
In die opkomende markten, waar de afgelopen jaren fors is geïnvesteerd
in de infrastructuur, nemen mensen veel actiever deel. De digitale
wereld verandert hun leven, de manier waarop ze zichzelf ontwikkelen en
met elkaar omgaan. Het zijn onze jongeren die ervoor zorgen, dat
Nederland niet helemaal in de achterhoede belandt. Maar wat er nu
online gebeurt bij de early adopters in de opkomende markten is een
voorbode van wat er de komende jaren in Nederland gaat gebeuren.'
Global Digital Life | TNS NIPObase CAWI | Digital Life is het grootste
wereldwijde onderzoek naar het digitale gedrag van consumenten dat ooit
is gehouden. De studie gaat verder dan gedrag alleen en legt ook de
diepere drijfveren van de online consument bloot. Er werden 48.804
mensen tussen de zestien en de zestig jaar oud ondervraagd in 46
landen: Argentinië, Australië, Oostenrijk, België, Brazilië, Canada,
China, Denemarken, Egypte, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland,
Griekenland, Hongkong, India, Indonesië, Israël, Italië, Japan, Kenia,
Luxemburg, Maleisië, Mexico, Marokko, Nederland, Nigeria, Noorwegen, de
Filippijnen, Polen, Portugal, Rusland, Saoedi-Arabië, Singapore,
Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Zweden, Tanzania, Thailand, Turkije,
Oeganda, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde
Staten en Vietnam. TNS voltooide de analyse van de resultaten in
september van dit jaar. Kijk voor meer informatie en beeldmateriaal op
discoverdigitallife.com.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Martin Warmelink (tel: 020
522 54 21), Directeur Media & Technology van TNS NIPO, of met Marcel
Maassen (tel: 020 522 54 27), directeur Web Strategy van TNS NIPO.
TNS NIPO