Nederlandse Vereniging van Journalisten
Twitteren voor fotografen
zondag 10 oktober 2010 | Hoe kunnen fotojournalisten de (nieuwe)
sociale media inzetten voor hun praktijk? Tijdens de NVF
netwerkbijeenkomst die op 9 oktober werd gehouden in Leeuwarden gaf Sam
van Buuren tips over sociaal netwerken en Twitter in het bijzonder.
Sam van Buuren hoorde vorig jaar vanuit zijn huis een flink aantal
sirenes op de A10. Hij vroeg via Twitter wat er aan de hand was en
binnen een aantal minuten had hij het antwoord: het waren zieke
kinderen op weg naar een uitje in Artis. Daar kan geen nieuwszender
tegenop. Nog een voorbeeld. Van Buuren zat in restaurant Dauphine toen
daar twee mannen en een vrouw geboeid werden afgevoerd. Hij meldde dit
op Twitter en binnen vijf minuten werd hij gevolgd door diverse media.
Het bericht werd ge-retweet, oftewel doorgestuurd naar andere volgers,
en daarna rees zijn sociale status snel. Deze actie alleen al leidde
tot 200 nieuwe volgers.
De vraag was tijdens de NVF-bijeenkomst: hoe kunnen fotojournalisten de
(nieuwe) sociale media inzetten voor hun praktijk? Sam van Buuren
maakte het publiek wegwijs. Sociale media verbinden mensen en ideeën
met elkaar. Meedoen aan social media is een manier om je bedrijf onder
de aandacht te brengen. Hoe snel het gaat met social media liet hij
zien via de film Social Media Revolution. Een paar stelligheden uit het
filmpje:
- Als Facebook een land zou zijn, dan zou Facebook het vierde land ter
wereld zijn.
- Meer dan de helft van de bloggers produceert dagelijks via Twitter of
via hun blog.
- 34% van de bloggers geeft hun mening over producten en merken.
- 78% van de consumenten vertrouwt op zogenaamde 'peer recommendations'
oftewel, aanbevelingen vanuit hun omgeving of vanuit andere
consumenten. Slechts 14% vertrouwt op advertenties.
- We zoeken niet langer het nieuws, het nieuws vindt ons.
- Nog even en we zoeken niet langer naar producten en diensten, maar
producten en diensten vinden ons via social media.
Een van de sociaalnetwerksites is Twitter. Een veelgestelde vraag is
wat je daar te zoeken hebt als fotograaf of journalist. Hoeveel
onzinnige non-formatie moet ik lezen voordat ik op iets zinnigs stuit?
Geen waardeoordeel over mensen die Twitter om die reden voor gezien
houden, maar Twitter zou ook wel eens kunnen werken.
Hoe dan?
- Snel op de hoogte worden gebracht van nieuws
- Eigen foto's of berichten over artikelen plaatsen
- Interessante onderwerpen en mensen volgen
- Onderwerpen met andere mensen delen
- Gevonden worden als fotograaf of journalist
- Sociale recommandatie wordt een belangrijk ruilmiddel.
Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes
publiceren. Dat gebeurt via het zogenoemde twitteren, wat neerkomt op
in real time communiceren via een microweblog. Twitter is zoiets als
het uitdelen van visitekaartjes. Je zoekt volgers en volgers vinden
jou. Als je geïnteresseerd bent in een bepaald onderwerp, zoek je op
dat onderwerp. Daar vind je andere twitteraars die over hetzelfde
onderwerp iets te melden hebben en je kunt je eigen tweets (berichten)
kwijt. Om aan te geven dat je twitterbericht over een bepaald onderwerp
gaat, plaats je een zogenoemde hashtag, een soort labeltje dat te
herkennen is aan #onderwerp. #durftevragen is de meest gebruikte
hashtag. Handig als je bijvoorbeeld snel een fotograaf nodig hebt. Ben
je zelf fotograaf en je werkt in Utrecht, dan is het slim om alle
twitterberichten over #Utrecht te volgen. Berichten over de NVF
bijeenkomst zijn te vinden op #nvf9okt.
Een bericht dat je zinvol vindt of een vraag die wordt gesteld, kun je
ook delen met andere volgers. Met een zogenoemde retweet (RT) stuur je
een bericht van iemand anders door naar je eigen netwerk van Twitter
volgers. Ook je eigen berichten kunnen worden ge-retweet. Anderen
bepalen de waarde van je berichten maar als je zelf een prangende vraag
hebt, kun je ook zelf verzoeken om het bericht te retweeten: `please
RT'.
Het kan snel gaan. Vijftig berichten over een bepaald #onderwerp kunnen
zomaar duizenden mensen bereiken. Welke gevolgen heeft dat? Stel dat je
als fotograaf een evenement bezoekt, hierover bericht, een link met
foto's er bij zet en een hashtag plaatst, dan is de kans redelijk groot
dat dit bericht wordt ge-retweet. Komt er op een ander moment een vraag
(#durftevragen) voorbij dat iemand een fotograaf zoekt, dan is het
aanbevelen van die ene fotograaf die je via Twitter voorbij hebt zien
komen snel gedaan.
Websites:
www.twitter.com
www.twitterinfo.nl Handleiding over Twitter
www.twittergids.nl Lijst van onderwerpen
www.topsy.com Zoekmachine op basis van tweets; je kunt hierbij ook je
eigen bedrijfsnaam of je eigen reportage als zoekwoord invoeren.
http://search.twitter.com Zoekmachine
www.twirus.nl Actuele topics.
De presentatie van Sam van Buuren is hier te bekijken.