Ingezonden persbericht


Persbericht / 24.09.2010

locaties:Theater aan het Spui | Kloosterkerk | Korzo 5HOOG | Paard van Troje datum: zaterdag 9 oktober 2010

Cobla Principal d'Amsterdam verkent dood en schoonheid

Den Haag, 24 september 2010 - De dood, schoonheid en de dood. Dat is het thema van de 17de editie van Dag in de Branding, het Haagse festival voor nieuwe muziek. Op zaterdag 9 oktober worden alle uitersten van het thema vergankelijkheid verkend in een afwisselend programma. Van de onbevangen opvattingen van het Rigor Mortis Ensemble tot een eigentijdse versie van de traditionele Evensong. Het thema van deze Dag in de Branding sluit nauw aan bij de muziek van Cobla La Principal d'Amsterdam. Dit blaasorkest speelt de sardana: melancholieke, meeslepende mediterrane muziek. Het ensemble opent de dag met diverse werken in het Theater aan het Spui en begeleidt zelfs een heuse, muzikaal omlijste processie van het Spuiplein naar de Kloosterkerk.

Catalaanse muziek in een modern jasje
Het thema van deze Dag in de Branding is Cobla La Principal d'Amsterdam op het lijf geschreven. Het in 1987 opgerichte blaasorkest speelt de sardana, een eeuwenoude Catalaanse kringendans. Schoonheid en dood zijn terugkerende thema's in deze melancholieke, trotse en meeslepende mediterrane muziek. De muziek van de cobla klinkt soms hard, fel en onontkoombaar, dan verrassend zoetgevooisd. In Theater aan het Spui speelt Cobla La Principal d'Amsterdam werken van onder meer Huba de Graaff, Oliver Boekhoorn, Jelte Althuis en Calliope Tsoupaki. Van de fraaie Grieks-Armeense klanken van Tsoupaki's Con amore tot de dood en verderf zaaiende Sardijnse sprinkhanen van Llagostes!, geschreven door de Catalaanse componist en cobladirigent Francesc Cass. De liefde wordt bezongen in het eeuwenoude, door Dick van der Harst bewerkte Italiaanse liedje La bionda treçça en het geweld laat zich horen in Falanx⤐11 van Huba de Graaff.

Het Cobla La Principal d'Amsterdam brengt de traditionele muziek van de cobla naar de 21ste eeuw. Het ensemble onderzoekt het fenomeen bewust vanuit de eigen Nederlandse belevingswereld. Dat levert interessante projecten op waarbij het La Principal d'Amsterdam oude dansmuziek herschrijft en nieuwe, aanstekelijke werken componeert, vaak in samenwerking met prominente solisten. Dat neemt niet weg dat de musici de roots van de sardana steeds in ere houden. In Catalonië zelf blijven de activiteiten van Cobla La Principal d'Amsterdam niet onopgemerkt. Voor haar baanbrekende werk ontving de cobla in 2007 het Creu de Sant Jordi (St.-Joriskruis); de hoogste onderscheiding die de Catalaanse overheid kan uitreiken. Het album 'Les Indes Galantes Of Rameau Ontvlamt' kreeg datzelfde jaar dé muziekprijs van Catalonië, onder meer voor 'het inslaan van nieuwe wegen op het gebied van muziek voor cobla.'

Muzikale processie door de Haagse binnenstad
Na de pauze spelen Heleen Hulst, Gerard Bouwhuis en Johan Faber werken van de Amerikaanse componist Peter Garland. Het programma in Theater aan het Spui wordt afgesloten met een processie van het Spuiplein naar de Kloosterkerk, geënt op de traditionele Mexicaanse dodenmars, muzikaal begeleid door Cobla La Principal d'Amsterdam. De processie is te voet en zal zo'n 25 minuten in beslag nemen. La Principal d'Amsterdam speelt daarbij diverse sardana's. Tijdens de processie zal onder meer Girona 1.808 van Ricard Viladesau (1918-2005) te horen zijn, een sardana over de inval van Napoleon in Girona en de compositie met de veelzeggende titel Cançó d'amor i de guerra, van Rafael Martinez Valls (1895-1946).

En verder...
Er is nog veel meer te horen tijdens de 17de editie van Dag in de Branding. De processie brengt de bezoekers naar de Kloosterkerk waar het Koninklijk Conservatorium een hedendaags antwoord op de traditionele Anglicaanse Evensong presenteert. Componist Georgi Sztojanov (Bulgarije, 1985) maakt speciaal voor deze editie van Dag in de Branding een hedendaagse Evensong voor drie zangers en zes altviolen. In de bus van de Kloosterkerk naar Korzo5HOOG treedt het Rigor Mortis Ensemble op, dat de oude traditie van moordballaden tot leven roept met aangrijpende liederen vol jaloezie, wanhoop en waanzin. Het programma wordt vervolgd in Korzo5HOOG met de muziektheaterproductie Look at her at her at her, gebaseerd op het verhaal Princess Mammalia van Roald Dahl. De makers Ivana Kiš en Christiaan Mooij laten in dit psychologische sprookje zien dat wat mooi gevonden wordt, vaak niet meer dan een façade is. De dag wordt in stijl afgesloten, door het Brusselse duo De Anale Fase (zie foto) in de kleine zaal van het Paard van Troje. Anna en Joeri zingen over de dood met een flinke knipoog.

----------
TRAILER EN PRESSKIT | G17

Trailer G17: bekijk! g>Presskit G17: download!

----------
G17 | DAG IN DE BRANDING

Diverse locaties Den Haag | Aanvang: 15.00 | Toegang ¤ 35 (passe-partout)

Programma:
15.00 Theater aan het Spui | Cobla La Principla d'Amsterdam | Heleen Hulst & Gerard Bouwhuis
16.45 Processie | Cobla La Principal d'Amsterdam
17.30 Kloosterkerk | Evensong | Koninklijk Conservatorium | Georgi Sztojanov 20.00 Korzo5HOOG | Gilius van Bergeijk | Over de Dood en de Tijd 20.30 Korzo5HOOG | Look at her look at her look at her | Ivana Kis 22.30 Paard van Troje | Rigor Mortis Ensemble | De Anale Fase

Voor meer informatie en kaartverkoop: zie www.dagindebranding.nl

----------