ProRail
Persbericht
22-09-2010
Tweede buitendienststelling in Arnhem
Vanaf zaterdag 9 oktober tot en met zondag 24 oktober vernieuwt ProRail
de sporen op en rond station Arnhem. In deze periode wordt 24 uur per
dag non stop gewerkt aan nieuwe perrons, sporen en bovenleidingen. Het
gaat om werkzaamheden aan de oostzijde van het station. In de
buitendienststelling van afgelopen zomer werd de westzijde aangepakt.
In verband met de werkzaamheden:
* Komen treinen van zaterdag 9 tot en met vrijdag 15 oktober in
Arnhem op andere sporen binnen en vertrekken ze van andere sporen.
De treinen rijden wel.
* Op zaterdag 16 oktober rijden vanaf de start van de dienstregeling
de hele dag geen treinen van en naar Arnhem. Dit duurt tot en met
zondag 17 oktober 12.00 uur âs middags.
* Vanaf zondag 17 oktober 12.00 uur âs middags is treinverkeer op het
traject Arnhem-Nijmegen, Arnhem-Ede-Wageningen en Arnhem-Tiel wel
weer mogelijk.
* Vanaf zondag 17 oktober 12.00 uur tot en met dinsdag 19 oktober
rijden er geen treinen van Zutphen naar Arnhem. De Syntus-treinen
op het traject Doetinchem â Arnhem rijden niet tussen Arnhem en
Arnhem Velperpoort.
* Vanaf woensdag 20 oktober is het treinverkeer tussen
Arnhem-Velperpoort en Zutphen wel weer mogelijk. Echter, tot en met
zondag 24 oktober blijft het treinverkeer tussen station Arnhem en
Arnhem Velperpoort gestremd. Dit geldt voor de treinen van NS en
van Syntus.
* In de nachten van het weekeinde van vrijdag 23 tot maandag 25
oktober rijden er geen treinen van en naar Arnhem. Het betekent dat
tegen middernacht het treinverkeer gestremd raakt. Vanaf
maandagochtend 25 oktober rijden de treinen weer volgens het
spoorboekje.
Op de trajecten waar treinverkeer niet mogelijk is zetten NS en Syntus
bussen in. Informatie hierover is te vinden op www.ns.nl/stationarnhem
of www.syntus.nl. Vanaf 4 oktober is de gehele dienstregeling van de
treinvervangende bussen bekend en is de reisplanner op ns.nl aangepast.
Arnhem is één van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse
spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen groeien de
komende jaren flink. Station Arnhem is nu niet op deze groei berekend.
Treinen kunnen maar beperkt tegelijk binnenkomen en vertrekken en
moeten vaak op elkaar wachten. Daardoor ontstaan vertragingen, die
direct gevolgen hebben voor de treinenloop in de rest van het land. Het
project Sporen in Arnhem zorgt ervoor dat het stationsgebied klaar is
voor de toekomst.
Door in deze lange buitendienststelling de werkzaamheden te combineren
wordt de bouwtijd en daarmee de overlast voor de omgeving en de
treinreizigers met één jaar verkort.
Meer informatie over het project en de werkzaamheden kunt u vinden op
www.prorail.nl/sporeninarnhem