Tweezijdige markten en mededingingstoezicht
08-10-2010
In opdracht van de NMa heeft Tilec in samenwerking met advocatenkantoor
Howrey een onderzoek gedaan naar het mededingingstoezicht op
tweezijdige markten.
Tweezijdige markten kenmerken zich door het samenbrengen van
verschillende soorten klanten. De creditcard is hiervan een voorbeeld,
doordat deze zorgt voor een betalingsmogelijkheid tussen consumenten
enerzijds en winkeliers, hotels of restaurants anderzijds. Het succes
van de creditcard hangt daarbij af van het gebruik aan beide zijden van
de markt. Een creditcard die niet wordt geaccepteerd door winkeliers is
niet interessant voor consumenten en andersom is een creditcard die
niet wordt gebruikt door consumenten niet interessant voor winkeliers.
Andere voorbeelden van tweezijdige markten zijn winkelcentra, veilingen
en (gratis) dagbladen. Het onderzoeksrapport geeft een overzicht van de
relevante literatuur en jurisprudentie. Ook geeft het rapport
suggesties hoe fusies en overnames op tweezijdige markten kunnen worden
onderzocht. Bekijk hier het onderzoeksrapport.
Zie ook
Tweezijdige markten en
mededingingstoezicht
Samenvatting rapport tweezijdige markten
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)