Universiteit van Amsterdam

4 - 8 oktober 2010

Hoe selecteren kiezers informatie uit verkiezingscampagnes?
Promotie Communicatiewetenschap

dinsdag 5 oktober 2010, 10.00 uur
In het openbaar debat worden mensen regelmatig geconfronteerd met tegenstrijdige informatie, onvolledige uitleg en een verwarrende veelvoud aan duidingen. Ondanks de incoherente manier van informatieverstrekking zijn burgers toch in staat om een genuanceerde, vaak verrassend goed geïnformeerde opinie te vormen. Dit is vooral belangrijk in het geval van politieke opinieformatie. Christian Baden onderzocht hoe kiezers tijdens de campagne over het Europese grondwetsreferendum informatie selecteerden uit de campagnes en de mediaberichtgeving, en daaruit een coherent beeld vormden. Belangrijk daarbij is de context waarin de informatie is ingebed. Dit frame zorgt ervoor dat mensen nieuwe informatie relateren aan specifieke aspecten van bestaande kennis, waardoor de integratie van informatie wordt vereenvoudigd. Door verschillende frames voor de contextualisering van informatie te gebruiken kan dezelfde informatie in verschillende samenhangen worden begrepen en verschillende betekenis krijgen. Dit betekent volgens Baden echter niet dat strategisch geframede informatie mensen gemakkelijk en duurzaam kan aanzetten tot het vormen van verschillende opinies: door de grote diversiteit aan informatie en in het publiek aangeboden frames zijn mensen in staat om zelfstandig tussen verschillende mogelijke interpretaties te kiezen en hun eigen beeld te vormen. Dhr. C. Baden: Communication, Contextualization, & Cognition. Patterns & Processes of Frames' Influence on People's Interpretations of the EU Constitution. Promotor is dhr. prof. dr. C. H. de Vreese.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.

Amerikaans filosoof Nadler over Spinoza's vrijheidsdenkbeelden