GroenLinks
Opheldering nodig over problemen HSL naar Breda
Dinsdag 5 oktober 2010, 17:25u - Ineke van Gent
Op initiatief van GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent hebben de
fracties van GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en VVD opheldering
gevraagd aan minister Eurlings over de zoveelste hobbel op het spoor
naar de Hoge Snelheidstrein (HSL): de problemen met de aansluiting van
het HSL-spoor op station Breda. Volgens berichten in de media zijn er
problemen gerezen met het verschil in elektrische spanning op het
HSL-spoor en het gewone spoor.
Het oponthoud leidt er in elk geval toe dat de HSL niet op 13 december
2010, maar pas veel later kan gaan rijden. Van Gent: "De HSL rijdt bij
Amsterdam en Rotterdam óók over conventioneel spoor, dus railbeheerder
Prorail heeft ruime ervaring kunnen opdoen met dit verschijnsel. Hoe
kunnen de problemen rond Breda nu pas aan het licht komen, twee maanden
voordat de HSL-trein daar zou gaan rijden?"
Van Gent wil ook van de demissionaire minister van V&W weten waar de
kosten van deze tegenvaller terecht komen. "Alles wijst erop dat
Prorail hier faalt. In dat geval moet de spoorbeheerder ook voor de
kosten opdraaien." Van Gent wil opheldering van minister Eurlings, die
verantwoordelijk is voor Prorail. "In de periodieke Voortgangrapportage
HSL, die wij vorige week donderdag kregen, valt er enkel in verdekte
termen iets te lezen over deze kwestie. En dat vind ik erg vreemd."
Schriftelijke vragen van de Kamerleden Van Gent, Slob, Koolmees, Bashir
en Aptroot over problemen met de HSL richting Breda:
1. Wat is uw mening over het bericht "Aansluiting HSL weer later"? *
2. Klopt het dat de eerste HSL trein niet zoals gepland op 13 december
2010 kan gaan rijden vanaf station Breda, maar pas in de loop van
2011? Zo ja, op welk moment in 2011 verwacht u dat de HSL wel kan
gaan rijden vanaf Breda?
3. Kunt u aangeven welke (technische) complicaties er precies toe
leiden dat de HSL-treinen voorlopig kennelijk niet naar Breda
kunnen rijden?
4. Hoe is het mogelijk dat er nu pas duidelijk wordt dat er problemen
zijn met het verschil in elektrische spanning, terwijl bij
Amsterdam de HSL ook over regulier spoor rijdt?
5. Welke partijen zijn er betrokken bij en wie is er verantwoordelijk
voor de gerezen problemen, welke financiële gevolgen heeft het
uitstel en waar komen die kosten terecht?
6. Waarom hebt u in de Voortgangsrapportage 27 HSL niet veel duidelijk
en uitgebreider melding gemaakt van de gerezen problemen, de
consequenties en de aanpak van de oplossing?
7. Is de verbouwing van station Breda in een dermate ver stadium dat
de HSL hier kan stoppen? Wanneer is deze verbouwing voltooid?
*)
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7396320/Weer-uitstel-aanslui
ting-Breda-op-hsl.ece