Rijksoverheid
Ons kenmerk
CZ,U,3014263
Bijlagen
Uw brief
CZ,I,3014262
Datum 5 oktober 2010
antwoorden op Kamervragen over het bericht dat de minister van VWS een salaris van 285.000 euro voor vrijgevestigd medisch specialisten als maximumsalaris aanvaardbaar vindt
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP)
over het bericht dat de minister van VWS een salaris van 285.000 euro voor
vrijgevestigd medisch specialisten als maximumsalaris aanvaardbaar vindt
(Ingezonden 15 juli 2010).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Gerven over het bericht dat de
minister van VWS een salaris van 285.000 euro voor vrijgevestigd medisch
specialisten als maximumsalaris aanvaardbaar vindt.
(Ingezonden 15 juli 2010)
1
Is het bericht waar dat u een maximumsalaris van 285.000 euro, dat wil zeggen
ruim 100.000 euro boven de Balkenendenorm, voor vrij gevestigde medisch
specialisten in de onderhandelingen met medisch specialisten hebt aangeboden en
aanvaardbaar vindt?
1
Zoals u uit het bericht heeft kunnen vernemen, heb ik overleg met de Orde van
Medisch Specialisten gevoerd over de toekomstige bekostiging van de medisch
specialisten. Daarbij gaat het zowel over beheersing van de totale uitgaven voor
de omzet van medisch specialisten als de mogelijkheden prestaties te belonen.
Ik ben van mening dat het inkomen van de medisch specialisten niet alleen
afhankelijk moet zijn van de hoeveelheid maar ook van de kwaliteit van de
geleverde zorg. Ik wil hiervoor meer vrijheidsgraden introduceren zodat beter
presterende specialisten een beter inkomen kunnen krijgen dan minder
presterende. Ook beoog ik hiermee dat overbehandeling en onveiligheid (vanwege
het niet naleven van veiligheids, of volumenormen) niet langer wordt beloond en
dat het ziekenhuisbestuur daar ook op stuurt.
In het beheersmodel dat ik met de Orde heb besproken krijgen partijen
(instellingen en (het collectief van) medisch specialisten) zelf de vrijheid om
invulling te geven aan de afspraken over de honorering. Zij kunnen dat in
volledige vrijheid doen of zij kunnen daarbij, indien daar behoefte aan is, gebruik
maken van een van de voorbeeldcontracten die de NZa gaat opstellen.
Partijen zijn bij het maken van deze afspraken wel begrensd door de maximale
kostenvergoeding ten behoeve van de diensten van de medisch specialisten die
door de NZa op instellingsniveau wordt vastgesteld. De opstelsom van alle door de
NZa per instelling bepaalde grenzen mag het totaal van de voor medisch
specialistische beschikbare middelen in het BKZ niet overschrijden. Ik zal niet op
het niveau van de individuele medisch specialist normomzetten (bestaande uit
zowel inkomen als praktijkkosten) gaan handhaven.
2
Waarom vindt u beloningsverschillen van circa 128.000 euro voor de minst
verdienende specialist tot 285.000 euro voor de meest verdienende specialist
acceptabel? Vormt een dergelijke vorm van bonusgeneeskunde niet een
bedreiging voor de beroepseer, en een belemmering om te komen tot een goede
samenwerking tussen specialisten?
2
Ik heb geen besluit genomen over de hoogte van het gemiddelde of over een
maximum, of minimuminkomen voor de medisch specialisten. Er zijn tal van
voorbeelden waarbij het gerechtvaardigd en gewenst is om, binnen alle
redelijkheid, de ene medisch specialist beter te honoreren dan de andere medisch
specialist. Mijn streven is dat medisch specialisten worden beloond voor zowel de
hoeveelheid van de geleverde diensten als de kwaliteit daarvan.
3
Waarom hanteert u niet de Balkenendenorm (181.000 euro) als maximum,norm
voor specialisten, nu er in de Kamer een meerderheid te weten SP, GroenLinks,
PvdA en PVV) hiervan voorstander is?
3
Zoals gemeld in mijn vorige vraag heb ik geen besluit genomen over de hoogte
van het gemiddelde of over een maximum, of minimuminkomen voor de medisch
specialisten. De Wet marktordening gezondheidszorg (WMG) biedt geen juridische
grondslag voor het voeren van inkomenspolitiek. Wel kan ik op grond van de
grond van de WMG bepalen in hoeverre inkomen als kostencomponent bij de
berekening van tarieven voor zorgprestaties wordt meegenomen. Voor het voeren
van inkomensbeleid zal , indien dat is gewenst , separate wetgeving nodig zijn.
Zoals ik bij mijn antwoord op de eerste vraag heb aangegeven is de normomzet
voor mij geen norm die ik op het niveau van de individuele medisch specialist zal
gaan handhaven. Het gemiddelde norminkomen van de medisch specialist zal na
aftrek van de praktijkkosten wel rond de Balkenendenorm uitkomen.
4
Vindt u dat de medisch specialist verantwoordelijk dient te blijven voor het
medisch inhoudelijke proces ongeacht de wijze van financiering van de medisch
specialist? Zo neen, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorg dragen dat de
professionele autonomie van de specialisten gewaarborgd blijft in de nieuwe wijze
van financiering
4
Ik ben van mening dat de medisch specialist verantwoordelijk dient te blijven voor
het medisch inhoudelijke proces. De zorgprofessionals moeten zelf primair
verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de zorg die wordt geleverd aan
cliënten, en moeten daar ook naar handelen. Tussen medisch specialist en patiënt
bestaat een behandelrelatie. In de behandelkamer ,in de directe relatie met de
patiënt, is en blijft de medisch specialist derhalve primair verantwoordelijk. De
nieuwe wijze van financiering doet hier niet aan af.