ProRail
Persbericht
04-10-2010
Nieuw zenuwcentrum spoorbranche in gebruik
Het nieuwe Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht wordt
deze week officieel in gebruik genomen. Op deze centrale locatie
coördineren meer dan 300 medewerkers van verschillende spoorbedrijven
24 uur per dag de afhandeling van spoorincidenten, waardoor reizigers
en goederenvervoerders minder hinder ondervinden van verstoringen. Tot
nu toe vond de samenwerking vanaf diverse locaties plaats.
OCCR
Het OCCR is de plek waar beheerder en spoorwegondernemingen 24 uur per
dag zeven dagen in de week non stop samenwerken om de prestaties van
het spoor te verbeteren. Deze nieuwe samenwerking moet leiden tot een
snellere afhandeling van calamiteiten, meer beschikbare
spoorcapaciteit, betere punctualiteit en verbetering van de kwaliteit
van de reis- en verkeersinformatie. Uiteindelijk zijn het vooral de
klanten van het spoor (reizigers en goederenvervoerders) die profiteren
van de komst van het OCCR. Niet eerder werd op deze manier tussen
partijen in de spoorsector samengewerkt. De communicatielijnen zijn
door het ontbreken van fysieke afstand heel kort. Hierdoor vindt
sneller besluitvorming plaats.
State of the art
De nieuwe locatie is voorzien van de allernieuwste technieken en
voorziet in alle behoeftes. Zo kunnen bedrijven die geen fysieke
werkplek hebben in de control room toch participeren door gebruik te
maken van videovergaderen. Daarnaast zijn er diverse voorzieningen in
het pand getroffen om het 24/7-verblijf zo prettig mogelijk te maken.
Zo is het verlichtingsniveau van de ruimte afgestemd op het metabolisme
van de mens. En voor personeel dat door bijvoorbeeld
crisisomstandigheden niet naar huis kan, zijn douches en zelfs
slaapplaatsen beschikbaar. Voor de media is een speciale, permanent
beschikbare persruimte ingericht.
Officiële opening
Op vrijdag 8 oktober wordt het OCCR officieel geopend door dhr. Leers,
voorzitter van het Locov (Landelijk Overleg Consumentenbelangen
Openbaar Vervoer).