Rijksoverheid
2010Z14063
Vragen van het lid Smits (SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de
onwerkbare bureaucratie in het onderwijs. (Ingezonden 4 oktober 2010)
1
Wat is uw reactie op het bericht dat het onderwijs lijdt onder bureaucratie en regeldruk? 1)
2
Waarom is het u in de afgelopen drie jaar niet gelukt om de bureaucratie in het onderwijs effectief
terug te dringen?
3
Hoe oordeelt u over de constatering dat 130 miljoen euro aan manuren gaat zitten in het
papierwerk voor uw ministerie? 2)
4
Deelt u de mening dat scholen onnodig veel tijd kwijt zijn aan administratief werk, doordat zij
verantwoording moeten afleggen aan maarliefst zeven verschillende instanties, naast de ouders het
eigen schoolbestuur? Hoe oordeelt u over de aanbeveling van Adviescollege toetsing
administratieve lasten (Actal) om scholen te vragen nog maar één keer per jaar aan één partij
cijfers te leveren over zaken als personeel en subsidies? Wanneer kunnen we een voorstel hierover
tegemoet zien?
5
Deelt u de mening van de voorzitter van Actal dat de regelzucht in het onderwijst model staat voor
het "georganiseerde wantrouwen" in ons land? Zo nee, waarom niet?
6
Deelt u de analyse van Actal dat er sprake is van schijnautonomie voor schoolleiders, doordat de
verantwoording van de vrijheden die scholen hebben enorm zijn geworden? Zo ja, bent u bereid
om meer zaken decentraal te organiseren, aangezien de decentralisatie van het onderwijs en de
autonomievergroting van scholen en schoolbesturen heeft geleid tot meer bureaucratie doordat er
zo ook meer "verantwoordingsvragers" ontstonden? Zo nee, waarom laat u deze belangrijke
mogelijkheid om bureaucratie terug te dringen en zelf regie te nemen onbenut?
1) NOS, 'Actal: papierwerk in onderwijs kan best minder', 28 september 2010
Nu.nl, 'Te veel regeldruk schooldirecteuren', 28 september 2010
2) Schoolleiders ontketend, eindrapport van Actal, 8 september 2010