verbetering van de gezondheid via voeding
04 oktober 2010
TNO en Unilever slaan handen ineen voor verbetering van de gezondheid via
voeding
TNO en Unilever maken vandaag een driejarig samenwerkingsverband bekend
om de relatie tussen voeding en gezondheid te onderzoeken. Dit soort
onderzoek heeft grote prioriteit, omdat onze moderne, zittende
levensstijl en het eten van fast food hebben geleid tot een forse
toename van obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Unilever's
schat aan wetenschappelijke kennis op het gebied van voeding en
gezondheid en diepgaande inzicht in het gedrag van consumenten zal
worden gecombineerd met TNO's innovatieve aanpak van
gezondheidsonderzoek. Het samenwerkingsverband heeft een subsidie
gekregen van het innovatieprogramma Food & Nutrition Delta van de
Nederlandse overheid.
Aandoeningen als obesitas, beroertes, hart- en vaatziekten en diabetes
type 2 zijn verantwoordelijk voor meer dan 60% van het aantal
sterfgevallen wereldwijd. Duidelijk is dat een specifiek
voedingspatroon deze aandoeningen in een vroeg stadium kan helpen
voorkomen. Steeds meer resultaten van wetenschappelijk onderzoek wijzen
erop dat darmbacteriën onder invloed van gezonde voeding een
belangrijke rol spelen bij dit proces. De onderliggende mechanismen
zijn echter grotendeels onbekend en complex, vanwaar de behoefte aan
nieuw onderzoek. Met de nieuwe inzichten kunnen nieuwe maaltijden en
dieetplannen worden ontwikkeld die mogelijk kunnen bijdragen aan een
blijvende verbetering van de gezondheid van mensen.
Nederlands Metabolomics Centre
Ook het Nederlands Metabolomics Centre zal een bijdrage leveren aan het
partnership door specialistische expertise op het gebied van
data-analyse te verschaffen.
"TNO is ontzettend blij met de samenwerking met Unilever. Het biedt ons
de mogelijkheid om aan kop te blijven met onze innovatieve
onderzoeksaanpak en inzicht te krijgen in het verband tussen voeding en
gezondheid," aldus Niek Snoeij, managing director TNO Kwaliteit van
Leven. "De subsidie van de overheid benadrukt de noodzaak van nieuwe
baanbrekende kennis en oplossingen om de gezondheid te verbeteren,"
voegt Ben van Ommen, expert bij TNO op het gebied van nutrigenomics,
toe.
"Unilever heeft hoge verwachtingen van deze samenwerking, die zich
richt op een zeer belangrijke internationale gezondheidsproblematiek",
aldus John Casey, Vice President Bioscience, Nutrition and Health bij
Unilever. "Deze samenwerking past uitstekend bij Unilever's strategie
om samen te werken met toonaangevende externe partners voor een
snellere ontwikkeling van onze innovaties. Wij zien in TNO de ideale
partner voor het aanpakken van de uitdagende kwesties op dit gebied,"
voegt Rob Hamer, Vice President Discover in Vlaardingen, toe.
Over Unilever
Unilever werkt aan een betere toekomst, iedere dag. Wij helpen mensen
zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen
met merken en diensten die goed zijn voor hen én voor anderen. Wij zijn
een van de grootste producenten van consumentengoederen met een hoge
omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld, met een sterke
lokale verankering in meer dan 100 landen. Onze portfolio omvat een
aantal van 's werelds bekendste en populairste merken, waaronder elf
merken met elk een jaaromzet van meer dan EUR 1 miljard, en we zijn
wereldwijd marktleider in veel van de categorieën waarin we actief
zijn. Onze portfolio telt bekende merken als: Knorr, Lipton,
Becel/Flora, Blue Band/Rama/Country Crock, Wall's/OLA/Langnese,
Hellmann's, Calvé, Unox, Dove, Pond's, Lux, Axe/Lynx, Sunsilk,
Vaseline, Rexona/Sure, Omo, Surf, Cif, en Glorix/Domestos. We hebben
circa 163.000 medewerkers in bijna 100 landen en behaalden in 2009 een
jaaromzet van EUR 40 miljard.
bericht 2010-44
TNO