Hogeschool Windesheim
Persbericht, 4 oktober 2010
Drie Pabostudenten van Windesheim vertrekken in oktober met de
Onderwijsexpeditie van Edukans naar het Oost-Afrikaanse Ethiopië om
onderwijservaringen op te doen. âDe mogelijkheden zijn heel anders
daar, kinderen zijn beter gemotiveerd om naar school te gaan, maar de
middelen zijn veel beperkter dan hierâ, vertelt Mathilde Bakker. Zij is
één van de studenten die gaan.
Het begon allemaal in de Worldwise Week van de Pabo dit voorjaar.
Twintig docenten uit Derde Wereldlanden bezochten Windesheim en
Mathilde begeleidde een Keniaanse docente. Mathilde werd getroffen door
haar verhalen. In een workshop van Edukans tijdens die week, hoorde zij
over de Onderwijsexpeditie naar Ethiopië. Mathilde: âIk wil dat zelf
meemaken en kijken hoe ik kan helpen om de toekomstkansen voor die
kinderen te verbeteren.â
Cultuurverschil
âAls bij ons de trein vertraging heeft, klagen we steen en been.
Terwijl ze daar moeite hebben om aan water te komenâ, vergelijkt
Mathilde de culturen. âOp school zitten kinderen op de grond, er zijn
amper onderwijsmaterialen, laat staan een kopieerapparaat. In een klas
zitten negentig kinderen, die altijd samenwerken aan dezelfde les,
terwijl we hier vaak in groepjes werken. Dat wil ik daar ook
inbrengen.â De studenten gaan samen met Pabostudenten uit Ethiopië
lesgeven. âIk denk dat ik veel van hen kan leren. Zij zijn creatief in
het vinden van manieren om met weinig middelen les te gevenâ, vertelt
Mathilde.
Lesgeven met weinig middelen
In Ethiopië bezoeken zij onderwijsprojecten en maken kennis met het
onderwijssysteem. Mathilde: âWe bereiden drie lessen voor en die geven
we op verschillende scholen. Eén les met weinig middelen, één les
met meer middelen en een les voor kinderen die net een beetje Engels
spreken. De materialen voor de les meenemen wordt nog lastig, want per
persoon mogen we maar 23 kilo mee. Als ik al denk aan alle potloden die
ik voor mijn tekenles nodig heb⦠Alle lesmateriaal blijft daar ook
achter.â Terug in Nederland maken de studenten een reisverslag of een
leskist en als âervaringsdeskundigeâ zullen zij hun verhaal op scholen
en bedrijven vertellen.
Millenniumdoelen van de Verenigde Naties
Edukans werkt aan de twee millenniumdoelen van de Verenigde Naties.
Namelijk dat in 2015 alle kinderen in alle landen, zowel jongens als
meisjes, de mogelijkheid hebben volledig basisonderwijs te doorlopen.
En het wegwerken van ongelijkheid tussen jongens en meisjes in het
basis- en voortgezet onderwijs op alle onderwijsniveaus, uiterlijk in
2015.