ChristenUnie
'Oost-Nederland heeft behoefte aan totaalpakket voor het spoor'
zaterdag 02 oktober 2010 11:18 De ChristenUnie-fractie in de Tweede
Kamer vindt dat er een totaalpakket moet komen voor het spoor in
Oost-Nederland. Arie Slob: ,,Nu heeft de regio alleen maar de lasten en
niet de lusten van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer." Slob was
zaterdag in Deventer bij de regionale actiedag van bewonersgroepen
langs de IJssellijn. Hij sprak daar met ChristenUnie-bestuurders over
alternatieven voor de spoorboog bij Deventer.
De ChristenUnie is tegen een spoorboog bij Deventer, maar heeft ook
wensen. Slob: ,,We moeten het niet alleen hebben over het
goederenvervoer. Er moeten ook meer reizigerstreinen komen tussen
Zwolle, Deventer en Arnhem en verbeteringen voor het regionale spoor.
Daar moet in geïnvesteerd worden!"
Volgens de fractie is een totaal pakket nodig voor het spoor in
Oost-Nederland. Tijdens het debat volgende week in de Tweede Kamer zal
Slob komen met een voorstel voor een dergelijk pakket. Belangrijke
onderdelen daarvan zijn extra reizigerstreinen tussen Zwolle en
Zutphen, geen goederentreinen in de nacht, geen spoorboog bij Deventer
en een tijdelijke route voor een beperkter aantal goederentreinen via
de Twentekanaallijn tot de realisatie van de Noordtak van de
Betuweroute waarvoor wat betreft de ChristenUnie zo snel mogelijk een
onderzoek moet starten. Slob: ,,Ik ben benieuwd welke ideeën de
inwoners uit de regio hebben voor verbetering van de kabinetsplannen."
---
Voorstel Pakket Spoorvervoer Oost-Nederland
Inleiding
Er is veel discussie ontstaan in Oost-Nederland als gevolg van het
voorstel van het kabinet om meer goederentreinen te laten rijden over
de IJssellijn en de Twentelijn, inclusief een nieuwe spoorboog bij
Deventer. Doel van deze plannen is meer ruimte te creëren voor
reizigerstreinen in de Randstad en de groei van het goederenvervoer
over het spoor te accommoderen. Hiermee komt de leefbaarheid in de
woonkernen langs het spoor tussen Arnhem, Deventer en Enschede echter
onder druk te staan.
In deze notitie presenteert de ChristenUnie-fractie een alternatief
voorstel. Wij erkennen dat geen enkele oplossing optimaal is, ook
gezien de beperkte budgetten van dit moment. Betere oplossingen dan het
voorkeursbesluit van de minister zijn echter mogelijk zodat
Oost-Nederland niet alleen de lasten heeft maar ook de lusten.
Spoorboog
Je kunt niet midden in een woonwijk vlakbij huizen op een fly-over een
zo intensief bereden goederenverbinding neerleggen. Als alternatief
wordt er nu gesproken over een langere spoorboog ten zuiden van
Deventer. Door honderden miljoenen hieraan te besteden leggen we echter
voor de lange termijn vast dat de IJssellijn en Twentelijn een
goederencorridor worden, want de spoorboog is alleen bedoeld voor
goederentreinen. Dan zwemmen we een fuik in en dat is funest voor de
leefbaarheid langs deze spoorlijnen.
Noordtak
Er moet meer duidelijkheid komen over alternatieven die ervan uitgaan
dat meer goederentreinen bij Zevenaar de grens passeren en pas in
Duitsland afbuigen naar het noorden. Het enige andere goede alternatief
is om de oude plannen voor een Noordtak van het stof te ontdoen. Hier
moet zo snel mogelijk een onderzoek naar starten. Dit plan voor een
goederenspoor tussen Arnhem en Enschede is een paar jaar geleden
afgeschoten omdat er te weinig goederentreinen zouden zijn die een
aparte route rechtvaardigen. Nu stelt de minister echter voor om tot 4x
zoveel treinen te laten rijden als wat toen het maximum was!
Tijdelijke oplossing
Probleem is echter dat de komende jaren geen geld beschikbaar is voor
zo'n megaproject. We moeten daarom zoeken naar een oplossing die ook
goed is voor de regio, niet alleen de lasten, maar ook de lusten. Een
beperkte tijdelijke groei van het goederenvervoer tot 2020 is
acceptabel, mits de regio maar de garantie krijgt dat vanaf dan over de
Betuweroute tot Zevenaar wordt gereden, en daarna via Duitsland of via
de Noordtak. Het maximum aantal treinen voor de tijdelijke oplossing
zou vastgelegd kunnen worden.
Twentekanaallijn
Tot 2020 lijkt dan de alternatieve route via de Twentekanaallijn tussen
Zutphen en Hengelo de beste optie. Deventer, Rijssen, Holten, Wierden
en Almelo worden dan ontzien. Ook dit alternatief heeft nadelen, maar
in tegenstelling tot de spoorboog bij Deventer kan dit een tijdelijke
oplossing zijn, want de investering is geen weggegooid geld.
Momenteel is de Twentekanaallijn enkelsporig en niet geëlektrificeerd.
Door elektrificatie en spoorverdubbeling op (delen van) het traject zou
er ruimte komen voor de goederentreinen. Hiervan profiteren ook de
reizigerstreinen. De reistijd wordt mogelijk korter en de
dienstregeling minder gevoelig voor storingen. Bovendien kunnen dan bij
een storing tussen Deventer en Almelo intercity's worden omgeleid. Voor
goederentreinen is er ook een extra voordeel: deze route is veel
korter!
Volgens minister Eurlings is de route via de Twentekanaallijn echter te
duur. Dat is maar de vraag. Het gaat om een bestaand tracé terwijl bij
een spoorboog bij Deventer ongetwijfeld extra kosten zullen zijn voor
de inpassing. Het risico op vertraging is daar ook veel groter. De
route via de Twentekanaallijn kan mogelijk ook goedkoper worden dan de
huidige schatting van de minister. Door met een andere spanning te
werken (25KV wat ook al wordt toegepast op de Betuweroute), is
elektrificatie mogelijk veel goedkoper. De ophangconstructie is lichter
waardoor het ook beter past in het landschap. Uiteraard moet er genoeg
aandacht zijn voor de leefbaarheid, de natuur en het milieu langs de
Twentekanaallijn en dat deel van de IJssellijn dat in dit voorstel voor
een aantal jaar te maken krijgt met een beperkte groei van het
goederenvervoer. Er is geen MER-plicht voor de spoorverdubbeling van de
Twentekanaallijn maar wat betreft de ChristenUnie wordt er wel een
milieueffectrapportage gemaakt waarbij onder meer aandacht is voor
voldoende geluidmaatregelen en mogelijk realisatie van ecoducten.
Nachtvervoer
Ook pleit de ChristenUnie voor een beperking van het nachtvervoer. De
minister wil meer goederentreinen laten rijden via Oost-Nederland om
meer reizigerstreinen te kunnen rijden in de Randstad. Deze rijden
echter 's nachts niet. Waarom zou `s nachts niet via de Randstad
gereden kunnen worden?
Meer passagierstreinen
Er zijn volgens de ChristenUnie ook investeringen nodig die het
mogelijk maken meer reizigerstreinen te laten rijden in Oost-Nederland.
Er kan bijvoorbeeld worden gedacht aan verdubbeling van (een deel van)
het enkelspoor tussen Deventer en Olst. Dan zou er 2x per uur een extra
stoptrein kunnen komen en kan de huidige intercity tussen Zwolle,
Deventer en Arnhem worden versneld.
Arie Slob