Imago Eindhoven opbouwen rond technologie, kennis en design
Scherpe keuzes zijn nodig en geld en capaciteit moeten in een
publiekprivaat samenwerkingsmodel worden ingezet om te komen tot een
duidelijke en eenduidige citymarketingstrategie.
Dat staat in het rapport van de stuurgroep citymarketing
`Citymarketingstrategie in Eindhoven: Wie kiest wordt gekozen' en het
raadsvoorstel van de nieuwe citymarketingstrategie dat het college van
burgemeester en wethouders naar de gemeenteraad heeft gestuurd.
Dat past bij de Eindhovense ambitie om als creatieve innovatieregio in
2020 een leidende positie in Europa en een top-10 positie wereldwijd te
hebben. Dit hoort ook bij de kabinetsopdracht rond Brainport 2020.
Doelgroepen
Om de ambitie en de citymarketingstrategie bij elkaar te laten
aansluiten is er een keuze in primaire en secundaire doelgroepen. Deze
keuze is nodig voor een scherp en onderscheidend profiel. Technologisch
innovatie bedrijven en onderzoeksinstituten, kenniswerkers, studenten
en zakelijke bezoekers zijn de primaire doelgroepen. Zowel
Internationaal als nationaal. Secundaire doelgroepen als bezoekers van
sport, cultuur en winkels, overige bedrijven en bewoners blijven van
groot belang. Zij moeten ook aan hun trekken komen. Niet alleen door
citymarketing, maar ook door andere middelen.
Promotie
Om Eindhoven aantrekkelijker en beter herkenbaar te maken, moet worden
geïnvesteerd op drie manieren:
* Versterking van de regio door meer aantrekkingskracht en betere
concurrentiepositie;
* Externe promotie door promotie, lobby, acquisitie en faciliteren
van partners; en
* Interne promotie door de trots en kennis van inwoners en bedrijven
te vergroten.
Draagvlak
Het raadsvoorstel en rapport kunnen rekenen op een groot draagvlak in
de stad. Interviews en discussies met stakeholders en een Digipanel
zijn hiervoor gebruikt. Opvallend is dat de uitkomsten naadloos bij
elkaar aansloten. Het is een heldere keuze om het merk Eindhoven op te
bouwen rond de thema's technologie, kennis en design.
Uitvoering
Om de nieuwe citymarketingstrategie uit te voeren, is een kwartiermaker
nodig. Die moet zorgen voor een nieuw publiekprivaat model en een
sluitende begroting van publiekprivaat geld van Eindhoven Marketing.
Doel is minder versnippering, bundeling van krachten, effectievere
uitvoering en doelmatiger werken. Het college vraagt de raad 150.000
euro om dit op poten te zetten. In 2011 legt het college een voorstel
voor aan de raad over een nieuw organisatiemodel en de gemeentelijke
rol daarin.
Gemeente Eindhoven