Hans Lensvelt koopt Lensvelt BV en keert terug naar Nederlandse markt


BREDA, 20100930 -- 30 september 2010 -- Hans Lensvelt (50) heeft, nadat hij vier jaar geleden met kantoorinrichter Gispen International BV fuseerde, Lensvelt BV teruggekocht. De ondernemer keert per direct terug uit Sjanghai en zal als grootaandeelhouder en creative director verantwoordelijk zijn voor de artistieke richting en marketing van het bedrijf. Lensvelt is sinds 1985 verbonden aan Lensvelt BV, dat in 1962 door zijn vader werd opgericht.

Familiebedrijf
De aandeelhouders van Gispen Lensvelt Group BV hebben in gezamenlijk overleg besloten om de activiteiten van Gispen en Lensvelt weer te scheiden, zodat beide bedrijven zelfstandig kunnen profiteren van de mogelijkheden die de snel veranderende markt voor kantoorinrichting biedt.
Als onderdeel van de transactie heeft Hans Lensvelt alle aandelen in Lensvelt BV teruggekocht en al zijn aandelen in Gispen Lensvelt Group BV verkocht. Er zullen geen arbeidsplaatsen verdwijnen bij Lensvelt BV, waar momenteel achttien mensen werkzaam zijn. De huidige CEO, Rob Brugge (45), blijft aan en zal participeren in de onderneming.

Veranderende markt
Lensvelt BV ging in 2006 samen met Gispen International BV. Hans Lensvelt: "De vorming van Gispen Lensvelt Group was toen het beste voor beide. We werkten al intensief samen, en op een zeker moment was het logisch om de bedrijven voor de efficiency en productiekracht samen te voegen." Lensvelt werd creative director van het nieuwe bedrijf en werkte afwisselend vanuit Sjanghai en Nederland aan de merk- en productontwikkeling van Gispen Lensvelt Group.
Lensvelts wens om zijn oude bedrijf terug te kopen is mede ingegeven door de veranderende markt: "Ik merk dat er steeds meer behoefte is aan kleine, flexibele bedrijven. Zo kunnen we iedere klant optimale aandacht geven. Daarbij zullen wij, in tegenstelling met wat gebruikelijk is in de markt, werken met ruime voorraden. Klanten willen geen maanden meer wachten op hun meubels. Door extra te investeren in voorraad kunnen wij binnen vijf dagen leveren." Maar het gaat om meer dan leveringstijden: "In deze markt is er behoefte aan kwaliteit, design en innovatie, aan een fabrikant van meubilair die inspireert en bijdraagt. Wij kunnen dat als geen ander vanuit de vrije positie die we weer hebben. Ons motto wordt niet voor niets 'Vrij en Onafhankelijk'."

Opbouwen portefeuille
Na vier jaar vooral internationaal geopereerd te hebben, wil Lensvelt zich weer primair op de Nederlandse markt en op Nederlandse ontwerpers richten. "Ik heb het altijd belangrijk gevonden om designers in staat te stellen hun ontwerpen te produceren en op de markt te brengen. Zo heb ik in de loop der jaren succesvol samengewerkt met onder anderen Joep van Lieshout, Marcel Wanders, Piet Hein Eek en Richard Hutten."

Het liefst wil Lensvelt de komende jaren nog een aantal bedrijven uit dezelfde sector overnemen en een portefeuille opbouwen. "Het gaat mij daarbij niet in de eerste plaats om economische argumenten. Natuurlijk bekijken we elke deal zakelijk, maar het is ook van het grootste belang om sommige klassieke labels voor het Nederlandse culturele erfgoed te behouden." Lensvelt heeft hier overigens grote ambities: "Door een agressief acquisitiebeleid wil ik binnen vijf jaar naar een omzet van 50 miljoen euro. Ik ken de markt en weet zeker dat dit niet onmogelijk is."

Over Lensvelt BV
Lensvelt BV is sinds 1962 actief met het produceren van kantoormeubilair en het inrichten van kantoren. Het bedrijf concentreert zich op de architect en opereert in het bovenste marktsegment.
Lensvelt BV is gevestigd in Breda, had in 2009 een omzet van 11 miljoen euro en verwacht voor 2010 eenzelfde omzet.
Enkele projecten van Lensvelt BV: het stadhuis van Den Haag ('het IJspaleis') door Richard Meier; de Nederlandse ambassade in Berlijn, een ontwerp van Rem Koolhaas; de Openbare Bibliotheek Amsterdam van Jo Coenen; en de inrichting van de VIP Lounge op Luchthaven Schiphol in samenwerking met Concrete Architectural Associates uit Amsterdam.

Over Hans Lensvelt
Hans Lensvelt is in 1985 na een studie Bedrijfskunde in het familiebedrijf gestart en nam in 1990 de aandelen van zijn vader over.
Daarnaast participeert hij in een aantal andere bedrijven. Zo richtte hij in 2000 met Marcel Wanders en Casper Vissers designlabel Moooi op en startte hij in 2004 Suzhou Antriol Sheet Metal Production Ltd., een bedrijf in Sjanghai dat producten uit plaatstaal vervaardigt.
In samenwerking met het blad de Architect reikt Lensvelt sinds 2000 jaarlijks de Lensvelt de Architect interieurprijs uit.