Ingezonden persbericht
Minister Camiel Eurlings opent Alpherium
Nieuwe containerterminal vermindert wegverkeer
Alphen aan den Rijn, 1 oktober 2010.
Minimaal zestigduizend containers worden per jaar overgeslagen in het Alpherium, de nieuwe containerterminal die vandaag in Alphen aan den Rijn onder grote belangstelling is geopend. Hiermee is het Alpherium meteen de grootste inlandterminal van Nederland. De nieuwe containerterminal maakt het mogelijk om grote hoeveelheden goederen over water in plaats van de weg te vervoeren.
De afgelopen jaren hebben Heineken en de Van Uden Group als verlader en exploitant van de terminal samen met de provincie Zuid-Holland, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en de gemeente Alphen aan den Rijn samengewerkt aan de ontwikkeling van het gebied Steekterpoort aan de Gouwe ten zuiden van Alphen aan den Rijn. "De terminal betekent niet alleen een stimulans voor de economie en de binnenvaart, maar haalt ook per dag 200 vrachtauto's van de weg. Dat is gunstig voor het milieu en het ontlast de wegen rondom Alphen aan den Rijn. Vandaar dat wij graag een bijdrage leveren aan het project. De provincie is op dit moment bezig met het verleggen van de N207. Daarbij lopen we voor op het schema", aldus gedeputeerde Asje van Dijk.
Hans Groen in 't Wout, wethouder Verkeer en Vervoer Alphen aan den Rijn, ziet nog meer voordelen. "Het biedt ons de kans om in het gebied Steekterpoort een duurzaam bedrijventerrein te ontwikkelen. Bij het ontwerp gaan wij kijken hoe de beschikbare ruimte zuinig en zorgvuldig kan worden gebruikt."
Het Alpherium is gebouwd door de Van Uden Group. Henk Bakker, directeur Van Uden Group: "Alpherium heeft ons een unieke kans geboden invulling te kunnen geven aan de ambities van vervoer over water. Zoveel mogelijk interregionale ladingstromen verplaatsen van de weg naar het water en het wegtransport beperken tot het lokaal afleveren van de goederen, daar liggen de ambities van ons bedrijf. Om in de toekomst op een efficiënte en duurzame wijze goederen in Nederland te kunnen vervoeren zullen de vaarwegen een steeds belangrijkere rol gaan spelen".
Heineken gaat in de toekomst al zijn export-bieren vanaf de brouwerij in Zoeterwoude met binnenvaartschepen naar de havens van Rotterdam en Antwerpen vervoeren, waardoor jaarlijks gemiddeld honderdduizend vrachtwagens minder op de weg rijden. Hierdoor komt meer ruimte op de drukbereden snelwegen in de Randstad; A4, A13, A15 en A20. Een binnenvaartschip is ongeveer drie maal energie-efficiënter dan een vrachtwagen die hetzelfde vervoert. "Vanaf morgen verdwijnen er 6 miljoen vrachtwagenkilometers op de Nederlandse snelwegen en reduceren we de CO2 uitstoot met 35%. Dit is een aanzienlijke bijdrage aan de vergroening van onze logistieke keten," aldus Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Heineken N.V.