Betalingsbarometer Atradius wijst op grotere aandacht kredietmanagement

01/10/2010 08:01

PR Newswire

AMSTERDAM, October 1, 2010 /PRNewswire/ --


- Betalingsmoraal klanten Nederlandse bedrijven zichtbaar verbeterd

Hoewel Nederland is gedaald van een tweede plaats in 2009 naar een

zevende plaats in 2010 in de Top 10 van Europese betalingstermijnen is in ons

land sprake van een betere betalingsmoraal. Dat blijkt uit het feit dat

binnenlandse klanten de gemiddelde betalingstermijn van 30 dagen slechts met

één dag overschrijden. Voor buitenlandse ondernemingen geldt dat zij hun

facturen zelfs sneller betalen: gemiddeld 36 dagen op een betalingstermijn

van 38 dagen. Dit is een duidelijke verschuiving ten opzichte van dezelfde

periode één jaar geleden. Toen betaalden binnenlandse klanten de rekening na

35 dagen: een overschrijding van 7 dagen op een termijn van 28 dagen.

Buitenlandse klanten betaalden bij een betalingstermijn van 28 dagen na 10

dagen.

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100930/411983-a )

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100930/411983-b )

In deze achtste editie van de Betalingsbarometer heeft Atradius - één van

's werelds grootste aanbieders van kredietverzekeringen en incassodiensten -

voor het eerst ook wereldwijd onderzoek gedaan naar de betalingsmoraal. Het

aantal onderzochte landen is in de loop van de tijd uitgebreid van 8 naar 22

landen en er zijn ruim 3.971 bedrijven onderzocht.

In Nederland vindt ongeveer driekwart van de binnenlandse verkoop plaats

op krediet. En voor de buitenlandse verkoop is dit zelfs bijna 80 procent.

Uit het jaarlijkse onderzoek komt naar voren dat Nederlandse bedrijven vaker

dan gemiddeld bereid zijn op krediet te verkopen. De bereidheid van

Nederlanders om op krediet te verkopen, is niet toevallig. Samen met

Scandinavië heeft Nederland van alle onderzochte landen de beste ervaringen

met klantbetalingen. Het meest tevreden zijn ondernemers over hun

zakenrelaties met Duitse klanten, de belangrijkste handelspartner van

Nederland.

Toch slagen lang niet alle ondernemingen erin hun facturen op tijd te

betalen, wat mogelijk een gevolg is van de voortdurende economische crisis.

Zo wordt ruim een derde van de facturen in Nederland te laat betaald. Als een

afnemer zijn betaling uitstelt, gebeurt dit volgens ruim de helft van de

bedrijven zonder voorafgaande afspraken. Bij te late betaling is bovendien al

snel sprake van een sneeuwbaleffect. Zo stelt 21 procent van de ondernemingen

dan niet in staat te zijn de eigen rekeningen te betalen. Voor bijna een

kwart is dit bovendien aanleiding specifieke maatregelen te treffen om de

cashflow bij te stellen.

Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere landen het minst

vaak kortingen geeft aan klanten die snel betalen. Dat geldt voor nog geen

kwart voor de ondernemers in vergelijking met 41 procent wereldwijd. Hieruit

kan worden geconcludeerd dat de vooronderstelling dat kortingen aanzetten tot

vroege betalingen niet per se opgaat voor Nederland.

Vinger aan de pols

De belangstelling voor kredietverzekeringen stijgt dan ook en veel

bedrijven maken meer werk van het innen van (achterstallige) facturen. De

grotere aandacht voor debiteurenbeheer zorgt voor een stabilisatie van

betaaltermijnen. "Bedrijven benutten de mogelijkheid om onverwachte

achterstallige betalingen voor te zijn. Bijvoorbeeld door al in een vroeg

stadium contact op te nemen met klanten om te zien of betalingsproblemen te

verwachten zijn", vertelt Bert Bruning, algemeen directeur van Atradius

Nederland. "Veel Nederlandse bedrijven houden al een stevige vinger aan de

pols. 4 op de 10 bedrijven geven aan dat als zij hun beleid op het gebied van

kredietmanagement aanpassen, zij dit doen door vaker gebruik te maken van het

sturen van herinneringen voor openstaande facturen om de openstaande bedragen

alsnog binnen te krijgen."

Top 5 Europese betalingstermijnen

Binnenlandse betalingstermijnen

Najaar 2010 Najaar 2009


1. Duitsland 19 dagen 1. Duitsland 22 dagen


2. Oostenrijk 25 dagen 2. Nederland 28 dagen


3. Denemarken en Australië 26 dagen 3. UK 28 dagen


4. Hongarije, Zweden, UK 27 dagen 4. Denemarken 30 dagen en Polen


5. USA 28 dagen 5. Zweden 31 dagen

Buitenlandse betalingstermijnen

Najaar 2010 Najaar 2009


1. Duitsland 24 dagen 1. Duitsland en Polen 22 dagen


2. UK en Oostenrijk 29 dagen 2. Oostenrijk 24 dagen


3. Polen 32 dagen 3. Zwitserland 25 dagen


4. Hong Kong, Zweden en 33 dagen 4. UK en Nederland 28 dagen

Zwitserland 5. Denemarken 30 dagen


5. Frankrijk 34 dagen

Koploper Duitsland

Duitsland is met afstand het land met de beste betalingsmoraal

wereldwijd. Duitsland is streng en hanteert zeer korte, en dit jaar nog

strengere, betalingstermijnen. Desondanks betalen zowel binnen- als

buitenlandse zakenrelaties snel. Zo voldoen binnenlandse klanten de rekening

al binnen 24 dagen. Hoewel dit 5 dagen is na het verstrijken van de

betalingstermijn van 19 dagen, is dit alsnog veel sneller dan in de rest van

Europa. Dat geldt ook voor buitenlandse klanten, die betalen al binnen 27

dagen: 3 dagen na de termijn van 24 dagen.

Over Atradius

Atradius is een vooraanstaande kredietverzekeraar met premie-inkomsten

van 1,7 miljard euro per jaar en een mondiaal marktaandeel van 31 procent.

Het bedrijf verzekert handel tegen het risico van wanbetaling en biedt tal

van producten, variërend van kredietverzekeringen tot incasso. Met 3.400

medewerkers en 160 kantoren in 42 landen, heeft Atradius toegang tot

kredietinformatie van meer dan 52 miljoen ondernemingen op basis waarvan

22.000 kredietlimietbeslissingen per dag genomen worden.

http://www.atradius.nl