Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

Regeerakkoord biedt aanknopingspunten voor apotheek


01 oktober 2010

In de regeer- en gedoogakkoorden, die gisteren door VVD, PVV en CDA werden gepresenteerd, zijn aanknopingspunten te vinden om de farmaceutische zorgverlening in Nederland te verbeteren. Zo staat in de akkoorden dat de positie van de eerstelijnszorg verbeterd moet worden en dat de administratieve lastendruk naar beneden moet. Ook wordt er gesproken over een duurzamer honoreringsmodel voor apothekers, om in de toekomst betaald te worden.

Versterking eerstelijnszorg
De apotheek neemt een belangrijke positie in in de eerstelijnszorg. Als enige zorgaanbieder heeft de apotheker (ruim) 8 uur per dag inloopspreekuur. De KNMP onderschrijft dan ook de passage uit het regeerakkoord die hierop betrekking heeft:
"Kwalitatief goede basiszorg moet zo dicht mogelijk bij de patiënt worden georganiseerd: huisartsenzorg, wijkverpleegkundigen, thuiszorg, apothekers, fysiotherapeuten, regionale ziekenhuizen die basiszorg leveren en anderen werken samen in een netwerk van zorg in de wijken en dorpen."

Ouderenzorg
In de akkoorden staat ouderenzorg centraal. De KNMP is blij met de aandacht van de politici voor deze groep. Een groot deel van de patiënten die de apotheker actief behandeld zijn ouderen. De KNMP vindt het echter jammer dat in de paragraaf over ouderzorg alleen de care wordt genoemd, en niet de cure. Bij care gaat het om verzorgingstehuizen en ziekenhuizen. De noodzaak hiertoe blijkt onder andere uit het IGZ-rapport (Inspectie voor de Gezondheidszorg) dat deze week verscheen: "Medicatieveiligheid voor kwetsbare groepen in de langdurige zorg en zorg thuis onvoldoende", naar aanleiding waarvan de KNMP een taskforce heeft opgericht.

Een goede cure-sector, zoals apothekers en huisartsen, kan er echter voor zorgen dat ouderen zo lang mogelijk goede zorg in de thuissituatie kunnen ontvangen. De KNMP is dan ook van mening dat de extra middelen voor ouderenzorg ook in de eerstelijnszorg terecht zouden moeten komen. Hierover is in de financiële kaders echter niets terug te vinden.

Administratieve lastendruk
De coalitiepartijen nemen zich voor om de administratieve lastendruk voor ondernemers met 5% te laten dalen. De KNMP gaat er vanuit dat deze doelstelling ook geldt voor zorgondernemers. Het preferentiebeleid en regelgeving vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de IGZ hebben de laatste jaren tot een grote toename van de administratieve lasten bij apothekers geleid. Het regeerakkoord biedt aanknopingspunten om deze administratieve lastendruk te verminderen. "Nieuw vergoedingssysteem apothekers"

In het regeerakkoord wordt gesproken over een nieuw vergoedingssysteem voor apothekers: "...er ook een nieuw vergoedingensysteem te komen voor apothekers waarbij er per geleverde dienst een tarief wordt vastgesteld en de bonussen verdwijnen." De KNMP juicht het toe dat het regeerakkoord deze opening biedt om te komen tot een duurzame honorering voor apothekers en apotheekhoudenden. Het vergoedingsysteem zou erop gericht moeten zijn om innovatie in de farmaceutische patiëntenzorg te stimuleren. De KNMP wil hierover dan ook snel met de Minister van Volksgezondheid in gesprek treden.


* © 2010 KNMP