Rijksoverheid
Nieuwe containerterminal vermindert wegverkeer
Nieuwsbericht | 01-10-2010
Minimaal zestigduizend containers worden per jaar overgeslagen in het
Alpherium, de nieuwe containerterminal die vandaag in Alphen aan den
Rijn is geopend. Hiermee is het Alpherium meteen de grootste inland
terminal van Nederland. De nieuwe containerterminal maakt het mogelijk
om goederen over het water in plaats van de weg te vervoeren.
Heineken gaat in de toekomst al zijn export-bieren vanaf de brouwerij
in Zoeterwoude met binnenvaartschepen naar de haven van Rotterdam
vervoeren, waardoor jaarlijks gemiddeld honderdduizend
vrachtwagenritten minder op de weg rijden. Hierdoor komt meer ruimte op
de drukbereden snelwegen in de Randstad, A4, A13, A15 en A20. Een
binnenvaartschip is ongeveer drie maal energie-efficiënter dan een
vrachtwagen die hetzelfde vervoert. De CO2-uitstoot neemt dus ook af.
De containerterminal heeft 15 miljoen euro gekost.
De afgelopen jaren hebben Heineken en de Van Uden Group als verlader en
exploitant van de terminal samen met de provincie Zuid-Holland, het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam,
Prorail en de gemeente Alphen a/d Rijn samengewerkt aan de ontwikkeling
van het gebied Steekterpoort aan de Gouwe ten zuiden van Alphen aan den
Rijn. Hier wordt naast de ontwikkeling van de containerterminal ook de
omlegging van de N207 en de ontwikkeling van een innovatief duurzaam
bedrijventerrein door respectievelijk de provincie Zuid-Holland en de
gemeente Alphen aan den Rijn gerealiseerd.
Afzender
* Ministerie van Verkeer en Waterstaat