Haven Amsterdam

Haven Amsterdam: subsidie voor 4 duurzame projecten


1 oktober 2010

Bedrijven die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het havengebied kunnen rekenen op een financiële bijdrage van Haven Amsterdam. Vier bedrijven hebben deze week te horen gekregen dat ze een subsidie krijgen voor hun ingediende project. Alle bedrijven in het Noordzeekanaalgebied kunnen aanspraak maken op subsidie uit het speciale Duurzaamheid- én Innovatiefonds van Haven Amsterdam. De volgende tender gaat morgen van start en loopt tot 1 december 2010.

Dit voorjaar ging de tweede tenderperiode van dit fonds van start. De commissie die de aanvragen beoordeelt honoreert dit keer de aanvragen van Specialised Tanker Services uit Amsterdam, LNG Europe uit Zaanstad, VESTA Biofuels Amsterdam B.V. uit Amsterdam en BP Europa SE - BP Nederland uit Amsterdam. Deze bedrijven ontvangen gezamenlijk een bedrag van 690.000 euro voor hun duurzame en innovatieve projecten. De bedrijven betalen zelf het grootste deel van de investering, de bijdrage van Haven Amsterdam is bedoeld als een extra stimulering om projecten mogelijk te maken.

Met de subsidie worden projecten ondersteund voor:
* Het mobiel ontgassen van binnenvaarttankers en terugwinning van producten, Specialised Tanker Services.

* De realisatie van een tankstation voor vloeibaar methaan, vooral bestemd voor vrachtverkeer, LNG Europe.

* De productie van biodiesel uit gebruikte afgewerkte oliën en vetten, VESTA Biofuels Amsterdam B.V.

* Terugwinning van geuroverlast veroorzakende dampen bij een olieterminal, BP Europa SE - BP Nederland.

Inventief en efficiënt

Havendirecteur Dertje Meijer: ,,Duurzame ontwikkeling betekent: nóg inventiever en efficiënter werken. Daarvoor zijn kennis, creativiteit en goede samenwerking noodzakelijk. Het Duurzaamheid- én Innovatiefonds daagt ondernemers in het Noordzeekanaalgebied uit om innovatieve concepten te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor efficiënter ruimtegebruik, minder hinder-technieken bij op- en overslag, hergebruik van afvalstoffen en logistieke systemen die het aantal vervoersbewegingen verminderen. We hebben nu een viertal interessante projecten kunnen steunen maar we hopen dat er in de volgende ronde nog meer aanvragen komen.

Milieuwinst

Dit keer is ook een project van Specialised Tanker Services uitverkoren. Meijer noemt dit project een sprekend voorbeeld. ,,Het bedrijf ontwikkelt een mobiele ontgassinginstallatie die de gassen die vrijkomen bij de boord-boord overslag van olieproducten op te vangen. De uitstoot van deze geuroverlast veroorzakende vluchtige organische verbindingen zal erdoor afnemen. Hierdoor zal de stankoverlast in onder andere Zaanstad worden teruggedrongen, dat is een belangrijke milieuwinst.

Tender

In 2009 heeft het fonds in een eerste tender 13 aanvragen binnengekregen waarvan er 6 zijn gehonoreerd met een subsidie. Deze tweede tenderperiode kwamen 6 aanvragen binnen, waarvan 4 werden gehonoreerd.

Duurzaam ondernemen

Alle projecten leveren een bijdrage aan de realisatie van de havenvisie van Haven Amsterdam. Haven Amsterdam is de vierde haven van Europa en wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Groei die banen en inkomsten oplevert en waarbij de haven op een slimme manier met beschikbare ruimte omgaat. Groei zonder aantasting van de kwaliteit van water, bodem en lucht. Groei waarmee inwoners van Amsterdam het havengebied nog meer gaan waarderen als interessant en aantrekkelijk. Dit wil Haven Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met partners in het bedrijfsleven, stad en regio.

Meer informatie?

Anja Vonk, persvoorlichter Haven Amsterdam: 020 - 523 4875

Meer informatie is te vinden op www.portofamsterdam.nl/DIHA (ook voor alle regelingen, documenten en formulieren).

Specialised Tanker Services, Demonstratieproject, VentoClean-System.

Het innovatieve karakter zit vooral in het feit dat de ontgassinginstallatie mobiel is en daardoor flexibel inzetbaar in het hele NZKG (zowel voor boord-boord overslag als voor ontgassing van binnenvaartschepen). Zeer innovatief, de inzet van de mobiele installatie leidt tot het bereiken van meer schepen en dus meer overslag van vloeibare lading in de haven. traditionele havensector (natte bulk) die zich van haar duurzame kant laat zien. Afname van het aantal klachten van omwonenden.

Contactpersoon:Angelique van Hoorn, 020-4802060, ah@specialisedtankerservices.com

LNG Europe, LBNG tankstation Zaanstad.

Een tankstation voor vloeibaar methaan is vernieuwend voor de regio. Indien veel bedrijven het vloeibaar methaan gaan gebruiken als brandstof voor hun vrachtwagens worden effecten op meerdere niveaus gesorteerd (reductie van CO2, fijn stof en geluiddruk). Het is qua uitstraling goed voor de metropoolregio Amsterdam om een dergelijk duurzaam tankstation te hebben (mogelijke vestigingsfactor nieuwe bedrijven). Levert bijdrage aan het groene imago van de havenregio.

Contactpersoon: LNG Europe, Koos Blaazer, blaazer@lngeurope.eu, 06-20502738

VESTA Biofuels Amsterdam B.V. , Ontwikkelingsproject Verwerking gebruikte vetten (used cooking oils).

Het omzetten van used cooking oils naar biodiesel is een activiteit die nieuw is voor het bedrijf maar niet voor de regio. De filtratietechniek die het bedrijf hiervoor wil gaan gebruiken moet nog gekozen worden, er lopen momenteel testen op laboratoriumschaal. Het project maakt hergebruik van organische reststoffen mogelijk en kan de CO2 efficiency van de fabriek aanzienlijk verbeteren. Vanaf 2017 geldt een wettelijke CO2 efficiency verplichting van 50% en dit project is voor Vesta essentieel om tijdig aan deze verplichting te kunnen voldoen.

Vesta maakt deel uit van het energiecluster in de Amsterdamse havenregio en werkt in dit project samen met het bedrijf Oiltanking waardoor synergie-effecten optreden. Het project past goed in de ambitie van Haven Amsterdam om het aandeel biofuels te vergroten en daarmee de traditionele oliesector te vergroenen.

Contactpersoon: Vesta Biofuels, dhr. E. Pluimers, epluimers@mercuria.com, 030- 6086130

BP Europa SE - BP Nederland Ontwikkelingsproject, Kyoto project.

Vanwege de brede inzetbaarheid van de VRU-installatie voor niet alleen zeeschepen maar ook binnenvaart en trucks heeft de commissie waardering voor de mate van innovatie van dit project. Voor zeeschepen en binnenvaartschepen is het hanteren van een VRU-installatie wettelijk verplicht.

Volgens de aanvrager zal na implementatie van het project de emissie van schadelijke vluchtige organische verbindingen (VOS) dampen nog maar
1,5% bedragen van de emissies die er in de uitgangssituatie zijn. Dit is een bovenwettelijke besparing. Daarom scoort dit project hoog op het punt duurzaamheid. Dit project scoort op de reductie van geuroverlast, afname van het aantal klachten en verbetering van het imago van een voor de Amsterdamse haven belangrijke sector.

Contactpersoon voor media: BP Europa SE - BP Nederland, Rolf van Iterson, Rolf.vaniterson@ec1.bp.com, 020 - 5863110