Haven Amsterdam: subsidie voor 4 duurzame projecten
1 oktober 2010
Bedrijven die bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van het
havengebied kunnen rekenen op een financiële bijdrage van Haven
Amsterdam. Vier bedrijven hebben deze week te horen gekregen dat ze een
subsidie krijgen voor hun ingediende project. Alle bedrijven in het
Noordzeekanaalgebied kunnen aanspraak maken op subsidie uit het
speciale Duurzaamheid- én Innovatiefonds van Haven Amsterdam. De
volgende tender gaat morgen van start en loopt tot 1 december 2010.
Dit voorjaar ging de tweede tenderperiode van dit fonds van start. De
commissie die de aanvragen beoordeelt honoreert dit keer de aanvragen
van Specialised Tanker Services uit Amsterdam, LNG Europe uit Zaanstad,
VESTA Biofuels Amsterdam B.V. uit Amsterdam en BP Europa SE - BP
Nederland uit Amsterdam. Deze bedrijven ontvangen gezamenlijk een
bedrag van 690.000 euro voor hun duurzame en innovatieve projecten. De
bedrijven betalen zelf het grootste deel van de investering, de
bijdrage van Haven Amsterdam is bedoeld als een extra stimulering om
projecten mogelijk te maken.
Met de subsidie worden projecten ondersteund voor:
* Het mobiel ontgassen van binnenvaarttankers en terugwinning van
producten, Specialised Tanker Services.
* De realisatie van een tankstation voor vloeibaar methaan, vooral
bestemd voor vrachtverkeer, LNG Europe.
* De productie van biodiesel uit gebruikte afgewerkte oliën en
vetten, VESTA Biofuels Amsterdam B.V.
* Terugwinning van geuroverlast veroorzakende dampen bij een
olieterminal, BP Europa SE - BP Nederland.
Inventief en efficiënt
Havendirecteur Dertje Meijer: ,,Duurzame ontwikkeling betekent: nóg
inventiever en efficiënter werken. Daarvoor zijn kennis, creativiteit
en goede samenwerking noodzakelijk. Het Duurzaamheid- én Innovatiefonds
daagt ondernemers in het Noordzeekanaalgebied uit om innovatieve
concepten te ontwikkelen, bijvoorbeeld voor efficiënter ruimtegebruik,
minder hinder-technieken bij op- en overslag, hergebruik van
afvalstoffen en logistieke systemen die het aantal vervoersbewegingen
verminderen. We hebben nu een viertal interessante projecten kunnen
steunen maar we hopen dat er in de volgende ronde nog meer aanvragen
komen.
Milieuwinst
Dit keer is ook een project van Specialised Tanker Services
uitverkoren. Meijer noemt dit project een sprekend voorbeeld. ,,Het
bedrijf ontwikkelt een mobiele ontgassinginstallatie die de gassen die
vrijkomen bij de boord-boord overslag van olieproducten op te vangen.
De uitstoot van deze geuroverlast veroorzakende vluchtige organische
verbindingen zal erdoor afnemen. Hierdoor zal de stankoverlast in onder
andere Zaanstad worden teruggedrongen, dat is een belangrijke
milieuwinst.
Tender
In 2009 heeft het fonds in een eerste tender 13 aanvragen
binnengekregen waarvan er 6 zijn gehonoreerd met een subsidie. Deze
tweede tenderperiode kwamen 6 aanvragen binnen, waarvan 4 werden
gehonoreerd.
Duurzaam ondernemen
Alle projecten leveren een bijdrage aan de realisatie van de havenvisie
van Haven Amsterdam. Haven Amsterdam is de vierde haven van Europa en
wil een slimme haven zijn met als kern duurzame groei. Groei die banen
en inkomsten oplevert en waarbij de haven op een slimme manier met
beschikbare ruimte omgaat. Groei zonder aantasting van de kwaliteit van
water, bodem en lucht. Groei waarmee inwoners van Amsterdam het
havengebied nog meer gaan waarderen als interessant en aantrekkelijk.
Dit wil Haven Amsterdam bereiken door intensieve samenwerking met
partners in het bedrijfsleven, stad en regio.
Meer informatie?
Anja Vonk, persvoorlichter Haven Amsterdam: 020 - 523 4875
Meer informatie is te vinden op www.portofamsterdam.nl/DIHA (ook voor
alle regelingen, documenten en formulieren).
Specialised Tanker Services, Demonstratieproject, VentoClean-System.
Het innovatieve karakter zit vooral in het feit dat de
ontgassinginstallatie mobiel is en daardoor flexibel inzetbaar in het
hele NZKG (zowel voor boord-boord overslag als voor ontgassing van
binnenvaartschepen). Zeer innovatief, de inzet van de mobiele
installatie leidt tot het bereiken van meer schepen en dus meer
overslag van vloeibare lading in de haven. traditionele havensector
(natte bulk) die zich van haar duurzame kant laat zien. Afname van het
aantal klachten van omwonenden.
Contactpersoon:Angelique van Hoorn, 020-4802060,
ah@specialisedtankerservices.com
LNG Europe, LBNG tankstation Zaanstad.
Een tankstation voor vloeibaar methaan is vernieuwend voor de regio.
Indien veel bedrijven het vloeibaar methaan gaan gebruiken als
brandstof voor hun vrachtwagens worden effecten op meerdere niveaus
gesorteerd (reductie van CO2, fijn stof en geluiddruk). Het is qua
uitstraling goed voor de metropoolregio Amsterdam om een dergelijk
duurzaam tankstation te hebben (mogelijke vestigingsfactor nieuwe
bedrijven). Levert bijdrage aan het groene imago van de havenregio.
Contactpersoon: LNG Europe, Koos Blaazer, blaazer@lngeurope.eu,
06-20502738
VESTA Biofuels Amsterdam B.V. , Ontwikkelingsproject Verwerking gebruikte
vetten (used cooking oils).
Het omzetten van used cooking oils naar biodiesel is een activiteit die
nieuw is voor het bedrijf maar niet voor de regio. De filtratietechniek
die het bedrijf hiervoor wil gaan gebruiken moet nog gekozen worden, er
lopen momenteel testen op laboratoriumschaal. Het project maakt
hergebruik van organische reststoffen mogelijk en kan de CO2 efficiency
van de fabriek aanzienlijk verbeteren. Vanaf 2017 geldt een wettelijke
CO2 efficiency verplichting van 50% en dit project is voor Vesta
essentieel om tijdig aan deze verplichting te kunnen voldoen.
Vesta maakt deel uit van het energiecluster in de Amsterdamse
havenregio en werkt in dit project samen met het bedrijf Oiltanking
waardoor synergie-effecten optreden. Het project past goed in de
ambitie van Haven Amsterdam om het aandeel biofuels te vergroten en
daarmee de traditionele oliesector te vergroenen.
Contactpersoon: Vesta Biofuels, dhr. E. Pluimers,
epluimers@mercuria.com, 030- 6086130
BP Europa SE - BP Nederland Ontwikkelingsproject, Kyoto project.
Vanwege de brede inzetbaarheid van de VRU-installatie voor niet alleen
zeeschepen maar ook binnenvaart en trucks heeft de commissie waardering
voor de mate van innovatie van dit project. Voor zeeschepen en
binnenvaartschepen is het hanteren van een VRU-installatie wettelijk
verplicht.
Volgens de aanvrager zal na implementatie van het project de emissie
van schadelijke vluchtige organische verbindingen (VOS) dampen nog maar
1,5% bedragen van de emissies die er in de uitgangssituatie zijn. Dit
is een bovenwettelijke besparing. Daarom scoort dit project hoog op het
punt duurzaamheid. Dit project scoort op de reductie van geuroverlast,
afname van het aantal klachten en verbetering van het imago van een
voor de Amsterdamse haven belangrijke sector.
Contactpersoon voor media: BP Europa SE - BP Nederland, Rolf van
Iterson, Rolf.vaniterson@ec1.bp.com, 020 - 5863110
Haven Amsterdam