Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. J.K. Oostrom

Titel proefschrift
New Technology in Personnel Selection

---

Promotors:
Prof.dr.M.Ph.Born
Prof.dr.H.T. van der Molen

---

Co-promotors:
Dr.A.W. Serlie

Datum

01 oktober 2010 11:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Multimediatest geeft beter beeld voor sollicitant en werkgever

Louter intelligentietests en persoonlijkheidsvragenlijsten voldoen minder

De selectie van personeel is de laatste jaren sterk veranderd. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van hulpmiddelen als videobeelden en webcams. Bovendien stellen sollicitanten steeds hogere eisen aan selectie-instrumenten. Zij zien bijvoorbeeld graag een duidelijk verband tussen de test en de taken in de toekomstige baan. In haar proefschrift Nieuwe Technologie in Personeelsselectie: De Validiteit en Acceptatie van Multimedia Tests laat Janneke Oostrom zien dat multimediatests hier beter aan voldoen dan traditionele tests, omdat tests met videofragmenten kandidaten in functierelevante situaties plaatsen. Oostrom promoveert vrijdag 1 oktober 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Oostrom bestudeerde of multimediatests toekomstig werksucces en studiesucces beter kunnen voorspellen dan traditionele tests, en hoe sollicitanten het maken van multimediatests ervaren. Uit haar onderzoek blijkt dat multimediatests in staat zijn interpersoonlijke competenties van sollicitanten in kaart te brengen en werksucces en studiesucces beter kunnen voorspellen dan traditionele tests.

Daarnaast bleek dat sollicitanten positief reageren op multimediatests. Sollicitanten zagen een duidelijk verband tussen de multimediatests en de te verrichten taken in de toekomstige baan. Dat sollicitanten multimediatests gunstig beoordelen, is volgens Oostrom een belangrijk motief voor het gebruik van dit type test in de selectiepraktijk. Als sollicitanten positief zijn over de selectieprocedure van een organisatie, zijn zij eerder geneigd om de aangeboden baan te accepteren en de organisatie aan te raden aan anderen.