Hogeschool Windesheim
Persbericht, 21 juli 2010
De School of Education van Windesheim organiseert op 1 oktober een
seminar rondom het thema tweetalig onderwijs. Wetenschappers en
professionals uit het onderwijs informeren de bezoekers in lezingen en
workshops over vroeg vreemdetalenonderwijs (VVTO) en tweetalig
onderwijs (TTO). Het seminar is bedoeld voor medewerkers van
basisscholen, ROCâs en scholen voortgezet onderwijs.
Scholen bereiden hun leerlingen voor op een leven in een wereld waarin
contacten met mensen uit andere landen en culturen, hier of over de
grens, alledaags geworden zijn. Voor deze contacten in werk of studie
is communicatie in meerdere talen nodig. Veel scholen, zowel
basisscholen als scholen voor voortgezet onderwijs en ROCâs, zoeken
naar manieren om hun leerlingen meer te bieden dan het verplichte deel
Engels en/of Duits. Meer tijd besteden aan vreemdetalenonderwijs in een
school heeft een positief effect op het eindniveau van de leerlingen.
Schoolleiders en leerkrachten kunnen hierover hun licht opsteken
tijdens het seminar.
Programma
Een greep uit de sprekers die een lezing en/of workshop zullen
verzorgen. Paul Groot, auteur van het beroemde â rozeâ boekje âStepping
Stones, Op weg naar vroeg vreemdetalenonderwijsâ. Groot is directeur
van de Enschedese Schoolvereniging. Prof.dr. Sieneke Goorhuis, werkzaam
aan de RUG, houdt een lezing over taalverwerving bij kinderen nadat het
eerste bewustwordingsproces rond taalregels op gang is gekomen. Candy
Snow verzorgt een lezing en een workshop over cultuur en communicatie
binnen een tweetalige stroom op een school. Verder is er een
presentatie van een vmb-school die start met TTO Duits. Ook tonen een
aantal uitgevers hun materialen op het gebied van meertalig onderwijs.
Het volledige aanbod en de mogelijkheid voor aanmelding staan op:
www.windesheim.nl/agenda