Ingezonden persbericht


Online oriëntatie naar hypotheken leidt opnieuw naar De Hypotheker

Rabobank opnieuw tweede in onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten online op zoek gaan naar een hypotheekverstrekker, is de kans het grootst dat ze De Hypotheker als favoriet aanwijzen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. Zes maanden eerder was De Hypotheker ook al winnaar van hetzelfde onderzoek. Net als in maart eindigen de Rabobank en ABN AMRO op de respectievelijk tweede en derde plaats. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 238 individuele beoordelingen over 67 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Net als tijdens de vorige meting, blijkt De Hypotheker over de best vindbare website van de branche te beschikken. Maar liefst 77,5% van de respondenten weet de weg naar Hypotheker.nl te vinden, waarmee het een enorm gat slaat met de concurrentie. De website wordt uiteindelijk door 20% van de respondenten aangewezen als favoriet om een hypotheek bij af te sluiten. De respondenten prijzen daarbij vooral de onafhankelijkheid, de hoeveelheid informatie en de gebruiksvriendelijkheid van de website. De Rabobank heeft een significant minder goed vindbare website dan De Hypotheker. De website wordt door 50% van de respondenten gevonden, maar wat vervolgens opvalt is dat al deze bezoekers na de eerste indruk besluiten om door te klikken op de website. Net als zes maanden eerder kiest 17,5% van de respondenten voor de Rabobank, die wel significant hoger scoort op vertrouwen en vormgeving dan bij de vorige meting. ABN AMRO eindigt net als zes maanden eerder op de derde plaats, en doet dit nadat 40% van de respondenten de weg naar ABNAMRO.nl weet te vinden. De website scoort significant hoger op gebruiksvriendelijkheid dan zes maanden eerder, en weet uiteindelijk 5% van de respondenten te overtuigen.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 25 en 39 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een hypotheek voor de aankoop van een huis van zo'n E250.000. Verdere voorwaarden als hypotheekvorm en looptijd waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2010
Case: 'U gaat zich oriënteren naar een hypotheek op het internet. U wilt een huis kopen van ongeveer E250.000.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 25 en 39 jaar oud Verdeling geslacht: 57,5% vrouw, 42,5% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2011

Noot voor de redactie (