ChristenUnie
ChristenUnie wil aanscherping Reclame Code voor alcohol
donderdag 30 september 2010 16:32 De Reclame Code dreigt volgens de
ChristenUnie een dode letter te worden. Tweede Kamerlid Joël
Voordewind: ,,Volgens de Reclame Code mag alcoholpromotie niet gericht
zijn op jongeren. Hoe kan het dan dat tijdens de huldiging van het
Nederlands elftal 165.000 jongeren herhaaldelijk met het merk Heineken
zijn geconfronteerd en dat zonder gevolgen heeft kunnen plaats vinden?"
De ChristenUnie pleit voor aanscherping van de Code en heeft
schriftelijke vragen gesteld.
Voordewind is geïrriteerd over de dubbele houding van Heineken en
NOC-NSF: ,,Zowel Heineken als NOC-NSF melden dat er helemaal geen
alcohol meer gedronken zou moeten worden door kinderen onder de 16
jaar. Zij wijzen daarbij terecht op de verantwoordelijkheid van de
ouders. Maar dan begrijp ik niets van grote reclame-uitingen rondom de
sportvelden of tijdens een grote huldiging."
Alcoholreclame en sport gaan wat de ChristenUnie niet goed samen, zeker
niet als daarmee primair jongeren worden bereikt. Voordewind pleit
voor aanscherping van de Reclame Code op dit punt. Voordewind: ,,Rondom
jeugdsport geen alcoholreclame meer."
Vragen van het lid Voordewind (ChristenUnie) aan de minister van VWS
over alcoholreclame rondom jeugdsport.
---
1. Kent u het bericht "Vader: Haal bierreclame weg" (Trouw, 28 sept
2010)?
2. Bent u met mij van mening dat alcoholreclame langs sportvelden die
bezocht worden door veel minderjarigen onwenselijk is, nu opnieuw
gebleken is dat het bestaande criterium van 25% onvoldoende
beschermend werkt? In hoeverre is alcoholreclame langs
sportvelden en op de clubwebsite te verenigen met de campagne `Geen
16, geen druppel'?
3. Bent u het met mij eens dat jongeren op en rond het sportveld niet
meer geconfronteerd mogen worden met alcoholreclame? Zo ja, bent u
bereid om aan te dringen op aanvulling van de Reclame Code met een
verbod op alcoholreclame rondom jeugdsport?
4. Welke concrete resultaten heeft het overleg met de STIVA over de
naleving van het 25%-criterium tot dusver opgeleverd?
5. Met hoeveel zaken krijgt de Reclame Code Commissie te maken waarbij
het gaat om reclame op een plek waar minstens 25% minderjarigen
zijn? Bent u van mening dat er effectief wordt opgetreden tegen
dergelijke overtredingen, aangezien er nog nooit een sanctie is
toegepast met betrekking tot het 25%-criterium? Zo ja, op welke
manier?
6. Welke aanvullende maatregelen op het 25%-criterium kunnen worden
genomen om te voorkomen dat grote groepen jongeren bij grote
evenementen geconfronteerd worden met alcoholreclame, aangezien u
hebt erkend dat het 25%-criterium niet toereikend is dit te
voorkomen?