Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
30-09-2010
Roveg eerste officiële gebruiker CLIENT Export
Begin deze week zijn in Waddinxveen de eerste officiële Fyto en
Kwaliteitscontrole-certificaten in de agf-sector afgegeven met behulp
van CLIENT Export. Dit gebeurde bij handelsbedrijf Roveg. Hiermee is
het startsein gegeven voor digitale aangifte. Roveg neemt deel aan een
pilot, binnen afzienbare tijd staat digitale aangifte voor iedereen
open.
December 2009 ondertekenden vertegenwoordigers van LNV, Frugi Venta,
VGB en KCB een Memorandum of Understanding waarin afspraken werden
gemaakt om CLIENT Export in de lucht te krijgen. Frank Jan van der
Valk, programmamanager van CLIENT Export, sprak in het pand van Roveg
zijn waardering uit over hetgeen de afgelopen negen maanden is bereikt:
van plan naar implementatie binnen het bedrijfsleven.
Uniek nummer
Afgevaardigden van het KCB en het programmabureau CLIENT Export, waren
afgereisd naar Roveg in Waddinxveen om daar getuige te zijn van de
afgifte van de eerste fyto- en kwaliteitscontrolecertificaten. Debbie
van den Hoorn van CLIENT leidde de aanwezigen door de betreffende
digitale omgeving waar Fred Hillo van Roveg reeds een zending voor
Belarus in had aangemaakt. Het betrof een zending met zes verschillende
producten. De kwaliteitscontroleur ziet in zijn handcomputer welke
producten er gecontroleerd moeten worden. Ter plekke kan hij de
inspectielijst uitprinten. Voor iedere aanvraag wordt door de computer
een uniek nummer uitgegeven, dit wordt vermeld op de certificaten.
Zolang de ontvangende partij nog geen documenten digitaal kan
verwerken, wordt er nog wel gewerkt met uitgeprinte formulieren. De
winst zit vooral in een betere planning van de werkzaamheden, reductie
van de kans op fouten en de mogelijkheid om beter te kunnen
registreren. Het systeem is voorzien van een uitgebreide database met
daarin voor alle bestemmingen en producten een omschrijving van eisen.
Toekomst
Voor Fred Hillo van Roveg was registratie niet de belangrijkste reden
om mee te doen aan de pilot. "We hebben al een groot deel van de
processen geautomatiseerd. Wat dat betreft verandert er voor ons niet
veel. Maar ik ben er van overtuigd dat digtaliseren en koppeling van
informatiestromen de toekomst heeft. Dan ben ik maar liever van het
begin af aan betrokken bij het proces. Op die manier kan je ook nog een
bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het proces."
Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta, spreekt over een goede
ontwikkeling. "Onze sector is gebaat bij een gestroomlijnde logistiek.
Koppeling van informatiesystemen kan ons helpen onze internationale
concurrentiepositie te behouden of verbeteren. CLIENT Export draagt
daar zeker aan bij."