verbetering digitale dienstverlening gemeenten
Gemeente Coevorden bij grootste stijgers verbetering digitale dienstverlening
gemeenten
donderdag 30 september 2010
Gemeenten in Nederland hebben in de afgelopen jaren veel geïnvesteerd
in het verbeteren van de digitale dienstverlening en zijn steeds
innovatiever geworden bij het aanbieden van digitale diensten en
producten via hun website. De snelheid van deze ontwikkeling is in het
afgelopen jaar echter afgenomen in vergelijking met voorgaande jaren,
zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young. De gemeente Coevorden vormt
samen met 3 andere gemeenten hierop een uitzondering. "De grootste
stijgers dit jaar zijn de gemeenten Dirksland, Scharsterland,
Noord-Beveland en Coevorden. Deze gemeenten hebben de grootste stijging
gerealiseerd in de volwassenheid van hun digitale dienstverlening",
aldus het onderzoek.
Sinds 2006 beoordeelt Ernst & Young ieder jaar de volwassenheid van de
digitale dienstverlening van Nederlandse gemeenten. Uitgangspunt
daarbij is de inwoners of de ondernemer die vanuit huis of kantoor een
digitaal product wil afnemen. Voor het onderzoek worden alle 430
websites van Nederlandse gemeenten en stadsdelen gescreend. De mate
waarin mensen digitale producten kunnen afnemen bij gemeenten wordt
onderzocht, maar ook zaken als betaalmethoden, zoekmachines en response
op e-mails.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de gemeente Den Haag het meest
ontwikkeld digitaal loket heeft. Zowel inwoners als ondernemers kunnen
hier de meeste producten volledig digitaal afnemen. Op de tweede plaats
Rotterdam, gevolgd door Amstelveen en Zwolle.
Nieuwe producten online
De gemeente Coevorden behoort bij de vier grootste stijgers. In het
afgelopen jaar heeft Coevorden ingezet op verbetering van de digitale
dienstverlening door diverse maatregelen zoals een complete vernieuwing
van de website waardoor vindbaarheid van informatie en producten sterk
is verbeterd. Daarnaast heeft de gemeente hard gewerkt aan het online
brengen van allerlei nieuwe producten en diensten die eerst alleen via
een papieren aanvraag of aan de balie konden worden afgenomen.
Voorbeelden hiervan zijn het aanvragen van leerlingenvervoer, het
indienen van een bezwaarschrift en het aanvragen van een
Wmo-voorziening. Deze en andere producten kunnen digitaal worden
aangevraagd naast de al gedigitaliseerde meest gangbare producten zoals
het doorgeven van een verhuizing en het aanvragen van een uittreksel
uit het bevolkingsregister.
Bij alle producten waar verificatie of een betaling van belang is kan
dit gewoon via de website worden geregeld door een inlog met DigiD
eventueel gevolgd door een elektronische betaling.
Beter te vinden
Komend jaar zullen de klanten van de gemeente Coevorden merken dat de
vindbaarheid van producten, diensten en informatie steeds beter wordt.
De gemeente gaat door met het toevoegen van producten en diensten die
direct via de website kunnen worden geregeld en introduceert actievere
informatievoorzienining over vergunningen via e-mail.
Gemeente Coevorden